Antwoord op je vraag

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Jammer dat je jouw account wilt verwijderen! Klik op het menu linksboven en ga naar Account. Klik op Jouw account verwijderen en volg de stappen. Je ontvangt een bevestiging per e-mail. 

Meer vragen

Starten met de App

Door de SlimWonen App te activeren met jouw persoonlijke Activatiecode koppel je jouw App aan de slimme meter(s) in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, maand en jaar hoeveel energie je hebt verbruikt. Als je je tarieven invult laat de SlimWonen App ook zien wat jouw verbruik kost. 

Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los. 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden. Je hebt dan een brief ontvangen met een persoonlijke Activatiecode (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App. 

Ik weet niet zeker of de SlimWonen App aan mij is aangeboden.
Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt. We verkopen de App helaas niet los. 

De SlimWonen App is nog niet aan mij aangeboden, maar ik wil hem wel gebruiken. Kan dat?
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Maar we verkopen de App helaas niet los. We werken met ons kleine, enthousiaste team hard om de App voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken. We zoeken en maken contact met zoveel mogelijk gemeenten, corporaties en bedrijven. Zodra we ook aan jou, in samenwerking met een opdrachtgever, een activatiecode kunnen sturen hoor je van ons. 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden. Je hebt dan een brief ontvangen met een persoonlijke Activatiecode (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Heb je de brief niet meer? Geen probleem! Je kunt een nieuwe code aanvragen via dit formulier of in de App:  

  1. Klik in het gele startscherm op: Maak hier hier een account aan 
  2. Geef aan dat je geen brief hebt ontvangen door op ‘hier’ te klikken 
  3. Vul je gegevens in en klik op ‘Aanvragen’ 

 

Heb je problemen met activeren of inloggen? Stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl. 

 

Wanneer je een persoonlijke Activatiecode wilt aanvragen kan het gebeuren dat je een melding krijgt. Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in.
Yes, het is al gelukt om te activeren! Wanneer je account is geactiveerd, is de Activatiecode niet meer bruikbaar. Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en je gekozen wachtwoord. Weet je niet meer wat je wachtwoord is? Klik dan op ‘Wachtwoord vergeten’. 

Oeps! er gaat iets mis! De SlimWonen App wordt niet aangeboden op jouw adres. 
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Helaas kan dit alleen als de App je wordt aangeboden (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). We verkopen de App niet los. 
Heb je de SlimWonen App wel aangeboden gekregen maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens, dan helpen we je graag verder! 

Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw.
Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens, dan helpen we je graag verder!  

We koppelen jouw account aan jouw adres en slimme meter(s). Dit zijn persoonlijke gegevens waar we heel voorzichtig mee omgaan. We sturen je de persoonlijke Activatiecode dus alleen per post, zo controleren we meteen of je echt de persoon bent die op dat adres woont. Wel zo veilig! 

Je hebt een persoonlijke Activatiecode ontvangen maar er gaat iets mis, helaas! We gaan je helpen. Eerst even checken: heb je de volgende stappen doorlopen? 

  1. Je hebt de SlimWonen App gedownload en geopend.  
  2. In het gele startscherm: Geef aan dat je Klik in het gele startscherm op ‘Maak hier een account aan’ 
  3. Bij ‘Activatiecode’ vul je de persoonlijke Activatiecode in die je per brief hebt ontvangen. 
  4. Vul bij ‘e-mailadres’ jouw e-mailadres in. 
  5. Vul bij ‘wachtwoord’ een wachtwoord in, herhaal dit ter controle. 
  6. Klik de beide vakjes aan en klik dan op ‘Bevestig’. 

Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

Ongeldige activatiecode 
Iedere persoonlijke Activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘O’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen op elkaar lijken. Werkt de code nog steeds niet? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met daarin je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder! 
 
Dit e-mailadres is al in gebruik 
Jouw e-mailadres is al gekoppeld aan een SlimWonen App account. Dit betekent dat je account al is geactiveerd en je kan inloggen met dit e-mailadres. Je hoeft dan geen Activatiecode in te voeren, maar wel je wachtwoord. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via ‘Wachtwoord vergeten’ in het inlogscherm.  
 
Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder! 
 
Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw. 
Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens, dan helpen we je graag verder!  

Om te laten zien hoeveel energie je verbruikt vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. De netbeheerder moet precies weten over welke aansluiting(en) het gaat. Daarom hebben we jouw unieke EAN-codes nodig, die zijn gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Meestal kunnen wij deze codes zelf opzoeken, helaas is dit in jouw geval niet mogelijk. We vragen je daarom om ze door te geven. 

Je vindt de code(s) op je energierekening of jaarrekening.
Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers. Gebruik je gas en stroom? Dan heb je twee codes. Let op! De EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter.  

Geef jouw code(s) door via slimwonenapp.nl/mijnEAN 
Is het gelukt? Dan sturen we jouw persoonlijke Activatiecode per post, hiermee activeer je de SlimWonen App. 

Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje met je vraag en adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl. 

Ja! De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Op het moment dat je jouw account activeert vragen we je toestemming om de meterstanden via jouw netbeheerder op te vragen.  
Nog geen slimme meter? Deze kun je aanvragen via jouw netbeheerder. 

Een slimme meter meet het elektriciteits- en gasverbruik in jouw woning. Met de slimme meter worden je meterstanden op afstand uitgelezen door de netbeheerder uit jouw regio. Dit betekent dat je niet meer in de meterkast hoeft te duiken om je meterstanden door te geven; dat doet de slimme meter voor je. De slimme meter vervangt de oude ‘draaischijfmeter’ in je meterkast. 

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen, maar als je de meterstanden nooit meer hoeft door te geven aan jouw energieleverancier heb je hem waarschijnlijk al in huis. 

 

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als jouw slimme meter niet goed werk, neem dan contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en kunnen jullie samen energie besparen! 

De SlimWonen App instellen

Om te laten zien hoeveel energie je verbruikt vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. De netbeheerder moet precies weten over welke aansluiting(en) het gaat. Daarom hebben we jouw unieke EAN-codes nodig, die zijn gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Meestal kunnen wij deze codes zelf opzoeken, helaas is dit in jouw geval niet mogelijk. We vragen je daarom om ze door te geven. 

Je vindt de code(s) op je energierekening of jaarrekening.
Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers. Gebruik je gas en stroom? Dan heb je twee codes. Let op! De EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter.  

Geef jouw code(s) door via slimwonenapp.nl/mijnEAN 
Is het gelukt? Dan sturen we jouw persoonlijke Activatiecode per post, hiermee activeer je de SlimWonen App. 

Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje met je vraag en adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl. 

Als jouw slimme meter niet goed werk, neem dan contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en kunnen jullie samen energie besparen! 

Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!  

Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om te berekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.  

Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen:
 

Stroom:

  • Stroomtarief per kWh: (Ook: Variabele leveringskosten) dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en de btw per kWh. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 
  • Vastrechtkosten Stroom per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

 

Gas:

  • Gastarief per m3: (Ook: Variabele leveringskosten) Dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE). De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee.  
  • Vastrechtkosten Gas per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.  

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard.  

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.

Probleemoplossing

Je hebt een persoonlijke Activatiecode ontvangen maar er gaat iets mis, helaas! We gaan je helpen. Eerst even checken: heb je de volgende stappen doorlopen? 

  1. Je hebt de SlimWonen App gedownload en geopend.  
  2. In het gele startscherm: Geef aan dat je Klik in het gele startscherm op ‘Maak hier een account aan’ 
  3. Bij ‘Activatiecode’ vul je de persoonlijke Activatiecode in die je per brief hebt ontvangen. 
  4. Vul bij ‘e-mailadres’ jouw e-mailadres in. 
  5. Vul bij ‘wachtwoord’ een wachtwoord in, herhaal dit ter controle. 
  6. Klik de beide vakjes aan en klik dan op ‘Bevestig’. 

Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

Ongeldige activatiecode 
Iedere persoonlijke Activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘O’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen op elkaar lijken. Werkt de code nog steeds niet? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met daarin je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder! 
 
Dit e-mailadres is al in gebruik 
Jouw e-mailadres is al gekoppeld aan een SlimWonen App account. Dit betekent dat je account al is geactiveerd en je kan inloggen met dit e-mailadres. Je hoeft dan geen Activatiecode in te voeren, maar wel je wachtwoord. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via ‘Wachtwoord vergeten’ in het inlogscherm.  
 
Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder! 
 
Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw. 
Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens, dan helpen we je graag verder!  

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als jouw slimme meter niet goed werk, neem dan contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben: 

 

Ben je een nieuwe gebruiker?
Goed dat je jouw SlimWonen App gaat gebruiken! Binnenkort zie je jouw verbruik. Nadat je de SlimWonen App geactiveerd hebt met je persoonlijke Activatiecode kan het maximaal 5 werkdagen duren tot jouw verbruik voor het eerst zichtbaar is in de App.
Was het verbruik eerder wel zichtbaar of is jouw verbruik na 5 werkdagen nog niet zichtbaar? Lees dan verder.  

Heb je een slimme meter?
De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen, maar als je de meterstanden nooit hoeft door te geven aan jouw energieleverancier heb je hem waarschijnlijk al in huis. 

Ben je verhuisd?
Dan krijgen wij de meterstanden van jouw oude adres niet meer binnen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl en vermeld je nieuwe en oude adres om je verhuizing aan ons door te geven. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. 

Is er iets veranderd in jouw energiecontract? (Of ben je bijvoorbeeld overgestapt van leverancier?)
Net als bij een verhuizing schakelt jouw netbeheerder een melding in bij een wijziging van de naam op het energiecontract. Hierdoor krijgen wij de meterstanden van jouw slimme meter niet meer binnen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl. 

Is er een storing?
Misschien is er storing is bij jouw netbeheerder of in je slimme meter waardoor wij geen meterstanden binnenkrijgen. Hierdoor kunnen wij jouw verbruik niet laten zien. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.  

Is het probleem nog niet opgelost?
Heb je jouw account meer dan 5 dagen geleden geactiveerd, heb je een slimme meter en is er niets veranderd in je energiecontract? Of zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

In de SlimWonen App laten we jouw verbruik van gisteren zien. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen.  
 
Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later. 
 
 

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per uur, per dag, per maand en per jaar. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Om te zorgen dat deze berekening klopt vul je zelf jouw tarieven in: Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Je verbruik bekijken in de App

Bij ‘Verbruik’ zie jij wat je aan energie hebt verbruikt en wat jouw verbruik kost (rechtsonder de grafiek bij ‘jij betaalt’). Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Het is belangrijk dat jij jouw tarieven voor stroom en gas invult (en aanpast wanneer ze veranderen), alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw kosten. Let op: in 2023 wordt ook rekening gehouden met het energieplafond. 

Wisselen tussen gas, stroom en oplevering
Onder de grafiek staan drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken. 

Jouw tarieven aanpassen of controleren
Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt. 

Hoe werkt het energieplafond?
Er is dit jaar een maximale prijs afgesproken voor energie: €0,40 per kWh (stroom) en €1,45 per m3 (gas). Je betaalt deze lagere prijs voor de eerste 2900 kWh en de eerste 1200 m3 per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je voor dit verbruik de tarieven van je energieleverancier. Het plafond staat onder de grafiek en verschilt per dag en maand. Wil je meer weten over het energieplafond? Klik dan hier 

Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben: 

 

Ben je een nieuwe gebruiker?
Goed dat je jouw SlimWonen App gaat gebruiken! Binnenkort zie je jouw verbruik. Nadat je de SlimWonen App geactiveerd hebt met je persoonlijke Activatiecode kan het maximaal 5 werkdagen duren tot jouw verbruik voor het eerst zichtbaar is in de App.
Was het verbruik eerder wel zichtbaar of is jouw verbruik na 5 werkdagen nog niet zichtbaar? Lees dan verder.  

Heb je een slimme meter?
De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen, maar als je de meterstanden nooit hoeft door te geven aan jouw energieleverancier heb je hem waarschijnlijk al in huis. 

Ben je verhuisd?
Dan krijgen wij de meterstanden van jouw oude adres niet meer binnen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl en vermeld je nieuwe en oude adres om je verhuizing aan ons door te geven. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. 

Is er iets veranderd in jouw energiecontract? (Of ben je bijvoorbeeld overgestapt van leverancier?)
Net als bij een verhuizing schakelt jouw netbeheerder een melding in bij een wijziging van de naam op het energiecontract. Hierdoor krijgen wij de meterstanden van jouw slimme meter niet meer binnen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl. 

Is er een storing?
Misschien is er storing is bij jouw netbeheerder of in je slimme meter waardoor wij geen meterstanden binnenkrijgen. Hierdoor kunnen wij jouw verbruik niet laten zien. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.  

Is het probleem nog niet opgelost?
Heb je jouw account meer dan 5 dagen geleden geactiveerd, heb je een slimme meter en is er niets veranderd in je energiecontract? Of zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

In de SlimWonen App laten we jouw verbruik van gisteren zien. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen.  
 
Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later. 
 
 

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per uur, per dag, per maand en per jaar. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Om te zorgen dat deze berekening klopt vul je zelf jouw tarieven in: Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Er is dit jaar een maximale prijs afgesproken voor energie. Je betaalt deze lagere prijs voor de eerste 2900 kWh en de eerste 1200 m3 per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je voor dit verbruik de tarieven van je energieleverancier.  

In de App bij ‘Verbruik’ geeft de stippellijn in de grafiek het energieplafond aan. Hierdoor kun je zien of jouw verbruik boven of onder het plafond blijft. De stippellijn staat niet elke dag op dezelfde hoogte, want je verbruik is niet elke dag hetzelfde. In de winter verbruik je bijvoorbeeld meer gas dan in de zomer. De overheid heeft daarom ook per maand en per dag een energieplafond berekend. 

Voor je verbruik onder het plafond betaal je een vast tarief van maximaal €0,40 per kWh en €1,45 per m3. Komt je verbruik boven het plafond uit? Dan rekenen we met de tarieven die je hebt ingevuld in de instellingen. Het is dus belangrijk dat jij jouw tarieven voor stroom en gas invult (en aanpast wanneer ze veranderen), alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw kosten. Je hoeft zelf niet na te denken over de verschillende tarieven onder en boven het plafond, dat doet de App voor je. 

Meer informatie over het Energieplafond vind je hier. 

De SlimWonen App laat per dag, per maand en per jaar zien hoeveel je verbruikt hebt ten opzichte van het Energieplafond voor die periode. Maar pas aan het einde van het jaar kun je echt zien hoeveel je boven of onder het energieplafond hebt gezeten. Kwam je verbruik vorige maand boven het Energieplafond? Probeer de maand daarop dan minder te verbruiken, zo blijft je jaarverbruik toch onder het plafond. 

Je betaalt altijd het laagste tarief. Zijn jouw tarieven lager dan de plafondprijzen? (€0,40 per kWh voor stroom en €1,45 per m3 voor gas), dan betaal je je eigen tarieven. In de App zie je nog steeds het Energieplafond, maar er wordt zowel boven als onder het plafond gerekend met jouw eigen (lagere) tarieven. Blijf besparen, want energie is nog steeds duur. 

Loopt je vaste contract in 2023 af en worden je tarieven hoger? Dan gaat het tweede deel van het energieplafond in na de einddatum van je contract. Meer informatie over het Energieplafond vind je hier. 

Energiecontract

Je betaalt altijd het laagste tarief. Zijn jouw tarieven lager dan de plafondprijzen? (€0,40 per kWh voor stroom en €1,45 per m3 voor gas), dan betaal je je eigen tarieven. In de App zie je nog steeds het Energieplafond, maar er wordt zowel boven als onder het plafond gerekend met jouw eigen (lagere) tarieven. Blijf besparen, want energie is nog steeds duur. 

Loopt je vaste contract in 2023 af en worden je tarieven hoger? Dan gaat het tweede deel van het energieplafond in na de einddatum van je contract. Meer informatie over het Energieplafond vind je hier. 

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per uur, per dag, per maand en per jaar. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Om te zorgen dat deze berekening klopt vul je zelf jouw tarieven in: Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard.  

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.

Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om te berekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.  

Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen:
 

Stroom:

  • Stroomtarief per kWh: (Ook: Variabele leveringskosten) dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en de btw per kWh. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 
  • Vastrechtkosten Stroom per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

 

Gas:

  • Gastarief per m3: (Ook: Variabele leveringskosten) Dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE). De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee.  
  • Vastrechtkosten Gas per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.  

Zonnepanelen

Als jouw zonnepanelen aangesloten zijn op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks de teruglevering. In de SlimWonen App kun je dit zien bij ‘Verbruik’ (bij stroom en zon). 

Gebruik je zonnepanelen maar zijn deze niet aangesloten op jouw slimme meter (bijvoorbeeld omdat ze niet op jouw dak liggen)? Helaas kan de SlimWonen App jouw teruglevering dan niet laten zien.  

Als jouw zonnepanelen aangesloten zijn op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks hoeveel stroom je teruglevert. In de SlimWonen App kun je dit zien bij Verbruik (bij stroom en zon). De slimme meter registreert niet hoeveel stroom je opwekt, de SlimWonen App kan deze gegevens dus niet opvragen en laten zien.  

Een deel van de stroom die je opwekt met zonnepanelen verbruik je zelf. Deze stroom gaat naar apparaten die op dat moment stroom nodig hebben, zoals je wasmachine of koelkast. Opgewekte stroom die je niet direct zelf verbruikt lever je terug aan het elektriciteitsnet. Dit wordt teruglevering genoemd. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding. Vergeet de hoogte van deze vergoeding niet in te vullen in de SlimWonen App: dit doe je bij ‘Energiecontract’ via het menu linksboven. 
 
De SlimWonen App geeft per dag een schatting van de terugleververgoeding. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald. 

Jouw account en gegevens

Zolang de SlimWonen App wordt ondersteund door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever, is de SlimWonen App gratis te gebruiken. Wanneer deze periode afloopt wordt jouw account opgezegd.  
We verkopen de App helaas niet los. 

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en kunnen jullie samen energie besparen! 

Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!  

Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl en vermeld je nieuwe en oude adres om je verhuizing aan ons door te geven. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. We sluiten je bestaande account, deze is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.  

Blijf je bij dezelfde woningcorporatie, gemeente of werkgever die de App heeft aangeboden?
Dan heb je op je nieuwe adres waarschijnlijk weer recht op de SlimWonen App! We sturen een nieuwe Activatiecode per post (naar je nieuwe adres). 

Verhuis(de) je naar een andere woningcorporatie, gemeente of werkgever?
Dan kunnen we misschien geen nieuw account voor je maken. We sturen je een mail met meer informatie. 

Jammer dat je jouw account wilt verwijderen! Klik op het menu linksboven en ga naar Account. Klik op Jouw account verwijderen en volg de stappen. Je ontvangt een bevestiging per e-mail. 

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard.  

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.

  1. Open de SlimWonen App. Als je nog ingelogd ben log dan uit via het menu linksboven.
  2. In het inlogscherm klik je bij ‘Wachtwoord vergeten?’ op ‘hier’
  3. Vul het e-mailadres van jouw account in en klik op ‘Verder’, we sturen nu een mailtje met een Bevestigingscode.
  4. Open jouw mail en kopieer de Bevestigingscode;
  5. Voer deze in bij de App en maak een nieuw wachtwoord aan!

 

Heb je nog geen account? Dan moet je deze eerst activeren met de persoonlijke activatiecode uit de brief. Kijk bij de categorie ‘Activeren’ of jouw vraag daartussen zit

 

 

Over de SlimWonen App

Door de SlimWonen App te activeren met jouw persoonlijke Activatiecode koppel je jouw App aan de slimme meter(s) in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, maand en jaar hoeveel energie je hebt verbruikt. Als je je tarieven invult laat de SlimWonen App ook zien wat jouw verbruik kost. 

Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk! Dat vinden we belangrijk, want op deze manier krijg jij het beste advies. De App is dus niet gekoppeld aan een energieleverancier. Daarom blijven jouw gegevens en verbruiksgeschiedenis gewoon bewaard, ook als je overstapt. We bieden de SlimWonen App aan via woningcorporaties en gemeentes, maar we zijn een zelfstandig bedrijf. Zo werken we aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. 

Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los. 

Wat jammer dat je niet tevreden bent. We horen graag wat er misgaat zodat we onze service kunnen blijven verbeteren. Neem contact op met de klantenservice via het contactformulier óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl. We helpen je graag met het vinden van een oplossing! 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden. Je hebt dan een brief ontvangen met een persoonlijke Activatiecode (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App. 

Ik weet niet zeker of de SlimWonen App aan mij is aangeboden.
Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt. We verkopen de App helaas niet los. 

De SlimWonen App is nog niet aan mij aangeboden, maar ik wil hem wel gebruiken. Kan dat?
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Maar we verkopen de App helaas niet los. We werken met ons kleine, enthousiaste team hard om de App voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken. We zoeken en maken contact met zoveel mogelijk gemeenten, corporaties en bedrijven. Zodra we ook aan jou, in samenwerking met een opdrachtgever, een activatiecode kunnen sturen hoor je van ons. 

Ja! De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Op het moment dat je jouw account activeert vragen we je toestemming om de meterstanden via jouw netbeheerder op te vragen.  
Nog geen slimme meter? Deze kun je aanvragen via jouw netbeheerder. 

Vraag een gratis demo aan voor zakelijke klanten

We hebben een gratis demo-versie van de SlimWonen App klaarstaan voor gemeenten, corporaties en bedrijven.

Om te kijken of jij in aanmerking komt voor deze demo, en om deze goed in te stellen, hebben we wat meer informatie nodig. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen vrijblijvend contact met je op.

Door op ‘Vraag aan’ te klikken, ga je akkoord met onze Privacy statement en Algemene voorwaarden.