Ons oog viel op een LinkedIn-post van een actievoerder tegen de privé-jets op Schiphol. Het bleek een huisvader, die had gespijbeld. Zelfs zijn vrouw wist niet wat hij aan doen was. Hij wist het zelf eigenlijk ook niet, want hij had nog nooit actie gevoerd. Een hoopvol bericht in een tijd waarin de klimaattop in Egypte geen enkel resultaat oplevert die bijdraagt aan versnelling (en waar je een ongemakkelijk gevoel krijgt bij de locatie en uitvoering van die top).
Misschien moet de conclusie wel zijn ‘dat we het boven niet hoeven te verwachten’. Wel donderspeeches met woorden hoe slecht het gaat en ‘dat we een klimaatramp tegemoet gaan’, maar geen daden.
We hebben meer betrokkenheid en daden nodig van jou, van ons, van iedereen. Van de doeners, om de praters te laten zien dat het wel anders moet (en kan). Hoopvol dat meer mensen opstaan en iets doen. Een standpunt laten horen en veranderen. Al is het maar een klein begin, van auto naar fiets of trein, van steeds meer naar beter wat minder, van wat ik doe maakt niets uit naar ik wil het laten zien wat wel kan.
En daarmee komen we terug wat de gedragsexperts waarmee we samenwerken voor de energiekosten-crisis aangaven: toen de energiekosten nog niet telden, zagen zij het sterk opkomend belang van de ‘Milieu-identiteit’. Een sterk verlangen om te staan voor wat jij kan doen en doet aan verduurzaming.
Ook in het gebruik van de SlimWonen App zagen we dat met name sinds de oorlog (24 februari 2022) het haast alleen nog gaat over kosten. Het verduurzamingseffect is ondergeschikt.
Maar de nieuwe signalen geven aan dat die Milieu-identiteit weer in opkomst is. En dus ook voor jou de vraag, als bewoner en als beslisser: sta jij op tegen klimaatverandering?