Alles dat je moet weten over…

Het energieplafond

De prijzen voor stroom en gas zijn erg hoog. Daarom geldt in 2023 het energieplafond. Dit is een maatregel van de overheid om energie betaalbaar te houden.

Op deze pagina leggen we uit wat het energieplafond betekent voor jouw energierekening.

In de SlimWonen App laten we het energieplafond zien. Heb je de App aangeboden gekregen maar nog niet gedownload? Dan is dit het moment!

Een maximale prijs voor stroom en gas 

Er is een maximale prijs afgesproken voor energie: €0,40 per kWh stroom en €1,45 per m3 gas. Deze tarieven zijn voor iedereen hetzelfde en staan vast voor 2023. Maar let goed op… je betaalt deze lagere prijs alleen voor een deel van je verbruik, namelijk voor de eerste 2900 kWh stroom en de eerste 1200 m3 gas per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je de tarieven van je energieleverancier.

Wordt energie weer goedkoper? 

Laat je niet verrassen: stroom en gas zijn nog steeds veel duurder dan voor de energiecrisis. Vergelijk je de tarieven van augustus 2021 met de tarieven van het energieplafond, dan is stroom bijna 4,5 keer duurder en gas ruim 3,5 keer. Blijven besparen dus!

Tarieven stroom
per kWh
Voor augustus 2021
€0,09 (gemiddeld)
Energieplafond 2023
€0,40 (tot 2900 kWh per jaar)
Tarieven gas
per m3
Voor augustus 2021
€0,36 (gemiddeld)
Energieplafond 2023
€1,45 (tot 1200 m3 per jaar)

Wat gebeurt er wanneer je meer verbruikt? 

Verbruik je meer stroom en gas dan het energieplafond, dan betaal je voor het verbruik boven het plafond de prijzen die in je energiecontract staan. Deze tarieven zijn voor iedereen anders. De tarieven verschillen per energieleverancier en contract.

Heb je een contract met tarieven die lager zijn dan de tarieven onder het energieplafond? Dan betaal je voor al je verbruik je eigen energietarief.

 

40% van de huishoudens verbruikt meer dan het energieplafond

Het plafond van 2900 kWh stroom en 1200 m3 gas per jaar is door de overheid gebaseerd op het  gemiddelde verbruik. 60% van alle huishoudens verbruikt minder dan dit gemiddelde, dus 40% van de huishoudens verbruikt per jaar (veel) meer. Dit zijn bijvoorbeeld grotere gezinnen of mensen die in een huis wonen met een laag energielabel. 

Om te zien hoeveel je verbruikt kun je kijken op de jaarrekening van je energieleverancier, of naar je jaarverbruik in de SlimWonen App.

Hoeveel stroom je verbruikt hangt vaak af van het aantal mensen waarmee je in huis woont. Hoe meer mensen, hoe vaker de wasmachine bijvoorbeeld draait en hoe meer apparaten je in huis hebt. 

Maar… je stroomverbruik heb je vooral zelf in de hand. Het is makkelijker dan je denkt om er op te besparen. In de SlimWonen App geven we tips en zie je direct wat het je per jaar aan euro’s scheelt. 

1 persoon
2 personen
3 personen
4 personen
5+ personen
1800 kWh pj
2810 kWh pj
3370 kWh pj
3940 kWh pj
4270 kWh pj

Je gas gaat vooral op aan verwarming en warm water, en is dus onder andere afhankelijk van het type woning, hoe goed het is geïsoleerd en hoe koud het buiten is. En natuurlijk van je eigen gewoonten.

Besparen op je verwarmingskosten kan met kleine klusjes, zoals het plaatsen van radiatorfolie of het plakken van tochtstrips. En weet je dat het al veel scheelt wanneer je maximaal 5 minuten doucht? In de SlimWonen App zie je precies hoeveel je kan besparen.

appartement
tussenwoning
hoekhuis
2 onder 1 kap
vrijstaand
800 m3 pj
1120 m3 pj
1330 m3 pj
1550 m3 pj
2050 m3 pj

Het energieplafond en je jaarrekening

Het energieplafond gaat over je verbruik per jaar. Maar de afrekening van je jaarrekening hangt af van de startdatum van je energiecontract, die is voor iedereen anders. Daarom wordt jouw energieplafond verdeeld over twee periodes:

  • Periode 1: Van 1 januari 2023 tot de datum van je jaarrekening
  • Periode 2: Van de datum van je jaarrekening tot 31 december 2023


Je verbruikt niet elke maand hetzelfde. In de winter verbruiken de meeste mensen meer gas (voor verwarming) en stroom (voor licht). Om voor beide periodes een goede berekening te kunnen maken is er ook per dag een plafond bepaald.

Over de twee periodes die voor jou gelden wordt je eigen verbruik vergeleken met het vastgestelde plafond voor die periode. Onder het energieplafond betaal je voor stroom €0,40 per kWh en voor gas €1,45 per m3. Verbruik je meer? Dan betaal je voor het resterende deel de tarieven van jouw energieleverancier.

Let op: je hebt voor beide periodes een plafond, verbruik je in periode 1 meer, en in periode 2 minder, dan wordt dit niet met elkaar verrekend. 

Maand
Plafond stroom
Plafond gas
januari 2023
339 kWh
221 m3
februari 2023
280 kWh
188 m3
maart 2023
267 kWh
159 m3
april 2023
207 kWh
86 m3
mei 2023
181 kWh
35 m3
juni 2023
159 kWh
19 m3
juli 2023
161 kWh
17 m3
augustus 2023
176 kWh
17 m3
september 2023
199 kWh
24 m3
oktober 2023
266 kWh
81 m3
november 2023
306 kWh
147 m3
december 2023
356 kWh
207 m3
Plafond voor maand
Stroom
Gas
januari 2023
339 kWh
221 m3
februari 2023
280 kWh
188 m3
maart 2023
267 kWh
159 m3
april 2023
207 kWh
86 m3
mei 2023
181 kWh
35 m3
juni 2023
159 kWh
19 m3
juli 2023
161 kWh
17 m3
augustus 2023
176 kWh
17 m3
september 2023
199 kWh
24 m3
oktober 2023
266 kWh
81 m3
november 2023
306 kWh
147 m3
december 2023
356 kWh
207 m3

Het gesplitste prijsplafond voor Rik

Het energieplafond wordt verdeeld over twee periodes. Voor elke periode tellen we de ‘plafonds per maand’ op (zie de tabel hierboven).

  • Periode 1: Van 1 januari 2023 tot 30 april 2023
    Plafond stroom: 1093 kWh (339 + 280 +267 + 207 kWh)
    Plafond gas: 654 m3 (221 + 188 + 159 + 86 m3)
  • Periode 2: Van 1 mei 2023 tot 31 december 2023
    Plafond stroom: 1804 kWh (181 + 159 + 161 + 176 + 199 + 266 + 306 + 356 kWh)
    Plafond gas: 547 m3 (35 + 19 + 17 + 17 + 24 + 81 + 147 + 207 m3)


Let op: Heb je in periode 1 minder verbruikt dan het energieplafond? Dan heeft dit geen invloed op periode 2 (je neemt dit ’tegoed’ niet mee naar de volgende periode)

Het verbruik

Rik ziet in de SlimWonen App zien wat hij per maand verbruikt: 

  • Periode 1:
    Verbruik stroom: 1475 kWh (382 kWh boven plafond)
    Verbruik gas: 720 m3  (66 m3 boven plafond)
  • Periode 2:
    Verbruik stroom: 2435 kWh (631 kWh boven plafond)
    Verbruik gas: 600 m3 (53 m3 boven plafond)

 

Kosten

Voor het verbruik onder het plafond betaalt Rik de vaste tarieven van €0,40 per kWh en €1,45 per m3. Voor het verbruik boven het plafond betaalt Rik de variabele kosten (geschat op €0,54 per kWh en €1,95 per m3).

Rik betaalt voor zijn verbruik per jaar:

  • 2900 kWh x €0,40 = €1160,- (onder plafond)
  • 1013 kWh x €0,54 = €547,02 (boven plafond)
  • 1200 m3 x €1,45 = €1740,- (onder plafond)
  • 119 m3 x €1,95 = €232,05 (boven plafond)

Totaal per jaar: €3679,07

Het gesplitste prijsplafond van Jules

De tarieven uit het vaste contract van Jules zijn van voor augustus 2021: €0,09 per kWh (stroom) en €0,36 per m3 (gas). Deze tarieven zijn lager dan het energieplafond. Het energieplafond geldt voor Jules daarom alleen voor de periode nadat het contract afloopt.

  • Periode 1: Van 1 januari 2023 tot 31 mei 2023
    Voor Jules geldt het energieplafond niet.
  • Periode 2: Van 1 juni 2023 tot 31 december 2023
    Plafond stroom: 1623 kWh (159 + 161 + 176 + 199 + 266 + 306 + 356 kWh)
    Plafond gas: 512 m3 (19 + 17 + 17 + 24 + 81 + 147 + 207 m3)

 

Het verbruik

Jules kan in de SlimWonen App zien wat zij per maand verbruiken: 

  • Periode 1:
    Verbruik stroom: 1200 kWh (plafond niet van toepassing)
    Verbruik gas: 850 m3  (plafond niet van toepassing)
  • Periode 2:
    Verbruik stroom: 1600 kWh (204 kWh onder plafond)
    Verbruik gas: 712 m3 (200 m3 boven plafond)

 

Kosten

Voor het verbruik in periode 1 betaalt Jules de tarieven uit het vaste contract. Voor periode 2 geldt: onder het plafond betaalt Jules de vaste tarieven van €0,40 per kWh en €1,45 per m3. Voor het verbruik boven het plafond betaalt Jules  de variabele kosten (geschat op €0,54 per kWh en €1,95 per m3).

Jules betaalt voor het verbruik per jaar:

  • 1200 kWh x €0,09 = €108,- (vast contract)
  • 1600 kWh x €0,40 = €640,- (onder plafond)
  • 850 m3 x €0,36 = €306,- (vast contract)
  • 512 m3 x €1,45 = €742,40 (onder plafond)
  • 200 m3 x €1,95 = €390,- (boven plafond)

Totaal per jaar: €2186,40

Het gesplitste prijsplafond voor Giel

Het energieplafond wordt verdeeld over twee periodes. Voor elke periode tellen we de ‘plafonds per maand’ op (zie de tabel hierboven).

  • Periode 1: Van 1 januari 2023 tot 30 april 2023
    Plafond stroom: 1093 kWh (339 + 280 +267 + 207 kWh)
    Plafond gas: 654 m3 (221 + 188 + 159 + 86 m3)
  • Periode 2: Van 1 mei 2023 tot 31 december 2023
    Plafond stroom: 1804 kWh (181 + 159 + 161 + 176 + 199 + 266 + 306 + 356 kWh)
    Plafond gas: 547 m3 (35 + 19 + 17 + 17 + 24 + 81 + 147 + 207 m3)


Let op: Heb je in periode 1 minder verbruikt dan het energieplafond? Dan heeft dit geen invloed op periode 2 (je neemt dit ’tegoed’ niet mee naar de volgende periode)

Het verbruik

Giel ziet in de SlimWonen App zien wat hij per maand verbruikt: 

  • Periode 1:
    Verbruik stroom: 680 kWh (413 kWh onder plafond)
    Verbruik gas: 436 m3  (218 m3 onder plafond)
  • Periode 2:
    Verbruik stroom: 2300 kWh (496 kWh boven plafond)
    Verbruik gas: 370 m3 (177 m3 onder plafond)

 

Kosten

Voor het verbruik onder het plafond betaalt Giel de vaste tarieven van €0,40 per kWh en €1,45 per m3. Voor het verbruik boven het plafond betaalt Giel de variabele kosten (geschat op €0,54 per kWh en €1,95 per m3).

Giel betaalt voor zijn verbruik per jaar:

  • 2484 kWh x €0,40 = €1160,- (onder plafond)
  • 496 kWh x €0,54 = €267,84 (boven plafond)
  • 806 m3 x €1,45 = €1168,70 (onder plafond)

Totaal per jaar: €2596,54 

Regeling voor blokaansluitingen

Heb je blokverwarming of een gedeelde stroomaansluiting? Dan geldt het energieplafond niet voor jou. In plaats daarvan kun je voor dit jaar een tegemoetkoming aanvragen. 

Via onderstaande knoppen kom je direct bij de juiste informatie op de website van de Rijksoverheid:

Meten is weten

Je verbruik had niet eerder zoveel invloed op je portemonnee. Toch weet bijna niemand hoeveel hij precies verbruikt. We wonen eigenlijk heel onwetend. Dat kan slimmer!

In de SlimWonen App zie je precies wat je verbruikt, per uur, per dag, per week, per maand en per jaar. Je ziet ook of je onder het Energieplafond blijft en wat je verbruik kost.

Vragen

Heb je een vraag over het Energieplafond in de SlimWonen App? Stel hem dan hieronder. We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. 

Vragen over het Energieplafond

Voor de SlimWonen App heb je een persoonlijk account nodig die is gekoppeld aan jouw slimme meter. Door de SlimWonen App te activeren koppel je jouw persoonlijke account aan de slimme meter in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt de SlimWonen App dagelijks jouw metergegevens op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, week of maand wat je aan energie hebt verbruikt.

Leuk dat je de App wilt gebruiken en aan de slag wilt gaan met energie besparen! Je kunt alleen een account aanmaken als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Je hebt hiervoor een persoonlijke activatiecode ontvangen per brief. Heb je de brief niet meer? Dan kun je na het downloaden van de App opnieuw je code aanvragen of vul het formulier in op onze website: www.slimwonenapp.nl/aanvragen

Weet je niet zeker of de App je is aangeboden? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt.

Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. Dat betekent dat de App niet is gekoppeld aan één of meerdere energieleveranciers. Daarnaast wordt de SlimWonen App aangeboden door een woningcorporatie of gemeente, maar opereren wij zelfstandig. Op deze manier krijg jij het beste advies dat bij jou past.

Nog een voordeel: bij een overstap van energieleverancier blijven jouw oude gegevens en verbruiksgeschiedenis bewaard. Zo kan je jouw verbruik met de dag, week, maand of jaar ervoor blijven vergelijken.

Leuk dat je onze app wilt gebruiken! We bieden de SlimWonen App alleen aan via een gemeente, woningcorporatie of werkgever en niet op individuele basis. Je kunt de SlimWonen App helaas nog niet gebruiken als je deze nog niet aangeboden hebt gekregen. Wel kan je jouw werkgever, woningcorporatie of gemeente benaderen en vragen of ze de app aan jou willen aanbieden!

Ja dat kan! Per adres krijg je één account maar je kan de App op meerdere telefoons tegelijkertijd downloaden en gebruiken. Als je jouw inloggegevens deelt, kunnen andere gezinsleden of jouw huisgenoten ook gebruik maken van de App. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en de laatste bespaaracties!

Wanneer je een activatiecode wilt aanvragen via de SlimWonen App of onze website kan het voorkomen dat je een melding krijgt. Hieronder de meldingen uitgelegd:

1. Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in. Kom je er niet uit? Stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. 
Het is gelukt om te activeren!
Jouw persoonlijke activatiecode uit de brief heb je alleen nodig bij het activeren van je account. Zodra je account is geactiveerd, is deze activatiecode niet meer bruikbaar. Na het activeren van jouw account, kan je met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord inloggen bij het inlogscherm. Hier kom je door in het welkom scherm aan te geven dat je al een account hebt.

2. Spelfoutje? Het ingevoerde adres wordt niet herkend. Kom je er niet uit, stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het ingevoerde adres lijkt niet te bestaan. Kan het zijn dat er een spelfoutje tussen zit of misschien een verkeerde postcode ingevoerd? Kan gebeuren!
Als je zeker weet dat het ingevoerde adres klopt, stuur dan een mailtje naar de SlimWonen App klantenservice via info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan helpen we je graag verder!

3. Oeps! Er gaat iets mis. Jouw gemeente of woningcorporatie lijkt de App niet aan te bieden op jouw adres. Klopt dit niet? Mail naar info@slimwonenapp.nl.
Je kunt alleen een activatiecode aanvragen als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.

Is de App wel door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever aangeboden maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens.

4. Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw of neem contact op met info@slimwonenapp.nl.
Dit kan meerdere redenen hebben; waaronder een slechte internetverbinding. Probeer het later opnieuw of stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!

Voor jou wel! SlimWonen App verkoopt de App aan woningcorporaties, gemeentes en bedrijven. Ben jij hun huurder, bewoner of werknemer? Dan krijg jij de App vervolgens gratis aangeboden. En het blijft gratis tot het einde van de looptijd. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.

Neem contact op met de klantenservice via het contactformulier bovenaan de pagina óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl.
Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing!

We vinden het belangrijk dat de gebruiker niet betaalt voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten, bedrijven en instanties. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden.

Zolang de SlimWonen App wordt ondersteund door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever, is de SlimWonen App dus gratis te gebruiken.
Wanneer deze periode afloopt wordt jouw account opgezegd.
Het is helaas niet mogelijk om als individu de App aan te kopen.