Voor de SlimWonen App heb je een persoonlijk account nodig die is gekoppeld aan jouw slimme meter. Door de SlimWonen App te activeren koppel je jouw persoonlijke account aan de slimme meter in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt de SlimWonen App dagelijks jouw metergegevens op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, week of maand wat je aan energie hebt verbruikt.
Leuk dat je de App wilt gebruiken en aan de slag wilt gaan met energie besparen! Je kunt alleen een account aanmaken als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Je hebt hiervoor een persoonlijke activatiecode ontvangen per brief. Heb je de brief niet meer? Dan kun je na het downloaden van de App opnieuw je code aanvragen of vul het formulier in op onze website: www.slimwonenapp.nl/aanvragen
Weet je niet zeker of de App je is aangeboden? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt.
Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. Dat betekent dat de App niet is gekoppeld aan één of meerdere energieleveranciers. Daarnaast wordt de SlimWonen App aangeboden door een woningcorporatie of gemeente, maar opereren wij zelfstandig. Op deze manier krijg jij het beste advies dat bij jou past.
Nog een voordeel: bij een overstap van energieleverancier blijven jouw oude gegevens en verbruiksgeschiedenis bewaard. Zo kan je jouw verbruik met de dag, week, maand of jaar ervoor blijven vergelijken.
Leuk dat je onze app wilt gebruiken! We bieden de SlimWonen App alleen aan via een gemeente, woningcorporatie of werkgever en niet op individuele basis. Je kunt de SlimWonen App helaas nog niet gebruiken als je deze nog niet aangeboden hebt gekregen. Wel kan je jouw werkgever, woningcorporatie of gemeente benaderen en vragen of ze de app aan jou willen aanbieden!
Ja dat kan! Per adres krijg je één account maar je kan de App op meerdere telefoons tegelijkertijd downloaden en gebruiken. Als je jouw inloggegevens deelt, kunnen andere gezinsleden of jouw huisgenoten ook gebruik maken van de App. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en de laatste bespaaracties!
Wanneer je een activatiecode wilt aanvragen via de SlimWonen App of onze website kan het voorkomen dat je een melding krijgt. Hieronder de meldingen uitgelegd:
1. Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in. Kom je er niet uit? Stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het is gelukt om te activeren!
Jouw persoonlijke activatiecode uit de brief heb je alleen nodig bij het activeren van je account. Zodra je account is geactiveerd, is deze activatiecode niet meer bruikbaar. Na het activeren van jouw account, kan je met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord inloggen bij het inlogscherm. Hier kom je door in het welkom scherm aan te geven dat je al een account hebt.
2. Spelfoutje? Het ingevoerde adres wordt niet herkend. Kom je er niet uit, stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het ingevoerde adres lijkt niet te bestaan. Kan het zijn dat er een spelfoutje tussen zit of misschien een verkeerde postcode ingevoerd? Kan gebeuren!
Als je zeker weet dat het ingevoerde adres klopt, stuur dan een mailtje naar de SlimWonen App klantenservice via info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan helpen we je graag verder!
3. Oeps! Er gaat iets mis. Jouw gemeente of woningcorporatie lijkt de App niet aan te bieden op jouw adres. Klopt dit niet? Mail naar info@slimwonenapp.nl.
Je kunt alleen een activatiecode aanvragen als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.
Is de App wel door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever aangeboden maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens.
4. Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw of neem contact op met info@slimwonenapp.nl.
Dit kan meerdere redenen hebben; waaronder een slechte internetverbinding. Probeer het later opnieuw of stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Voor jou wel! SlimWonen App verkoopt de App aan woningcorporaties, gemeentes en bedrijven. Ben jij hun huurder, bewoner of werknemer? Dan krijg jij de App vervolgens gratis aangeboden. En het blijft gratis tot het einde van de looptijd. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.
Neem contact op met de klantenservice via het contactformulier bovenaan de pagina óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl.
Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing!
We vinden het belangrijk dat de gebruiker niet betaalt voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten, bedrijven en instanties. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden.
Zolang de SlimWonen App wordt ondersteund door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever, is de SlimWonen App dus gratis te gebruiken.
Wanneer deze periode afloopt wordt jouw account opgezegd.
Het is helaas niet mogelijk om als individu de App aan te kopen.
Wanneer jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt, ontvang je een brief met een persoonlijke activatiecode. Deze code heb je nodig om een SlimWonen App account aan te maken.
Heb je geen brief ontvangen of ben je deze kwijtgeraakt?
De code kun je (opnieuw) aanvragen:
1. Open de App,
2. Geef aan dat je nog geen account hebt door op NEE te tikken,
3. Geef aan dat je nog geen code hebt door op NEE te tikken,
4. Vul je gegevens in en tik op VRAAG CODE AAN.
Heb je de App nog niet op je telefoon gedownload? Ga dan naar www.slimwonenapp.nl/aanvragen om uw code aan te vragen. Of download de App via de Apple App Store of de Android Play Store.
Heb je problemen met inloggen? Check dan de categorie ‘Inloggen’ of daar jouw vraag tussen staat of stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Let op! Wanneer je jouw account al hebt geactiveerd, is de code niet meer geldig.
Aangezien jouw account gekoppeld is aan jouw adres en slimme meter, bevat jouw account persoonlijke gegevens waar we voorzichtig mee omgaan. Wij sturen je de activatiecode dus alleen per post op. Dit geldt meteen als controle of je echt de persoon bent die op dat adres woont. Wel zo veilig!
Eerst even checken: heb je de volgende stappen doorlopen?
Alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder uitleg over wat die melding betekent:
1. Ongeldige activatiecode
Iedere activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘o’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen een beetje op elkaar lijken.
Werkt de code nog steeds niet? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met daarin je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Heb je een brief ontvangen waarin wordt gevraagd jouw EAN-codes door te geven?
Om de SlimWonen App voor jouw woning te starten, zijn de EAN-codes (European Article Number) nodig van jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Deze aansluitingen hebben namelijk een unieke code zodat netbeheerders en energieleveranciers precies weten over welke aansluiting het gaat. Deze EAN-codes bestaan uit 18 cijfers. Deze EAN-code vind je op je energierekening, ook wel jaarrekening genoemd.
Let op! Een EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter! Het meternummer is gekoppeld aan jouw toestel, de EAN-code is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting.
De EAN-codes zijn unieke codes die gekoppeld zijn aan jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Wanneer jij jouw SlimWonen-App account activeert, vragen wij dagelijks aan jouw netbeheerder de meterstanden van jouw slimme meter op. Zo kunnen we namelijk jouw verbruik laten zien in de App.
Doordat wij jouw EAN-codes aan de netbeheerder doorgeven, weet de netbeheerder precies om welke aansluiting het gaat. Zo kan jouw netbeheerder jouw meterstanden aan ons doorgeven. Zonder deze EAN-codes is dit dus niet mogelijk.
Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin je oude en nieuwe adresgegevens vermeld.
Helaas zullen we in beide gevallen je huidige account op je oude adres sluiten. Jouw SlimWonen App account is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.
Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin jouw huidige e-mailadres en jouw nieuwe e-mailadres vermeld. Dan passen wij het voor je aan!
Wachtwoord vergeten? Kan gebeuren! Hier de stappen die je kan volgen om een nieuw wachtwoord aan te maken:
Voer deze in bij de App en maak een nieuw wachtwoord aan!
De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard. Goed nieuws!
Let op! De meeste functies en bedragen in de App zijn gebaseerd op de gegevens die jij over jouw energiecontract hebt ingevuld. Op basis van het stroom- en gastarief berekenen wij bijvoorbeeld jouw dagelijks energieverbruik. Het is dus belangrijk dat deze gegevens kloppen. Dit kan je in het menu van de App aanpassen bij ‘Energiecontract’.
In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit vindt in de App.
Bij het activeren van de App moet je een aantal gegevens invullen, waaronder je stroom- en gastarief. Op basis van deze tarieven berekenen we namelijk jouw dagelijks energieverbruik in euro’s en jouw bespaarscore. Deze tarieven kan je vinden op de factuur van je energieleverancier.
Het kan soms nog best ingewikkeld zijn om je tarief terug te vinden op de factuur, aangezien iedere energieleverancier dit op een andere manier in jouw factuur zet. We zullen je een handje helpen:
Stroomtarief:
Vul hier het tarief per kWH in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Het daltarief vul je niet in.
Gastarief:
Vul hier het tarief per m3 in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Tel deze hierbij op. Het daltarief vul je niet in.
Vastrechtkosten stroom/gas:
Vul hier de vastrechtkosten stroom/gas per jaar in. Dit is een vast tarief dat jouw energieleverancier bepaalt. Je betaalt dit altijd, ongeacht je verbruik. Deze vind je op de factuur van je energieleverancier en worden soms ook vaste leveringskosten genoemd. Let op; deze kosten worden niet meegerekend in je verbruiksoverzicht. Wel worden ze gebruikt om jou bespaardoel te bepalen.
In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit kan vinden in de App. Open de categorieën ‘Algemeen’, ‘Gas’ en ‘Stroom’ door er op te klikken.
Jammer dat je jouw account wilt opzeggen. Ga naar Jouw account verwijderen onder Account in het zijmenu van de SlimWonen App. Klik daar op de blauwe knop en volg de stappen. Je account en meetdata worden direct verwijderd. We sturen je een bevestiging per e-mail.
De Rijksoverheid heeft besloten om ieder huishouden gratis de slimme meter aan te bieden. Sinds begin 2015 is deze grootschalige ‘uitrol’ van slimme meters begonnen. Inmiddels hebben 85% van alle huishoudens een slimme meter aangeboden gekregen.
Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is.
In de SlimWonen App zie je bij ‘Verbruik’ onder de diagram drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken. Vervolgens zie je rechtsonder bij ‘Jij betaalt’ hoeveel je (ongeveer) betaalt voor je stroom- of gasverbruik.
In jouw verbruiksoverzicht kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per dag. Dit bedrag wordt berekend door twee dingen:
1. De meterstanden van jouw slimme meter (jouw verbruik in kWh en m3),
2. Het stroom- en gastarief wat je hebt ingevuld in de App.
Bij het activeren van jouw account heb je gegevens ingevuld, waaronder je stroom- en gastarief. Heb je dit niet gedaan? Dan vult de App een standaard tarief in. Dit kan je altijd aanpassen in de App:
In het berekenen van jouw bespaarscore worden wel andere factoren meegerekend, zoals de vastrechtkosten.
Dat willen graag snel voor je oplossen.
Als je je dagelijkse stroom- en gasverbruik niet kunt zien in de App, kan dit een aantal redenen hebben.
Heb je een slimme meter en is jouw account meer dan 5 werkdagen geleden geactiveerd? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Storing
Het kan zijn dat er een storing is bij jouw netbeheerder of in je slimme meter waardoor wij geen meterstanden binnen krijgen. Hierdoor kunnen wij jouw verbruik niet in de App tonen. Vaak lost een storing zich vanzelf op en worden jouw data met terugwerkende kracht getoond. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl als de storing meer dan twee dagen aanhoudt.
Maak je gebruik van zonnepanelen (via jouw energieleverancier of een andere partij), maar zijn deze niet direct aangesloten op jouw slimme meter en liggen deze dus niet op jouw dak? Dan kan je dit helaas niet zien in de App aangezien jouw slimme meter deze teruglevering niet registreert.
De stroom die jouw zonnepanelen opwekt, wordt voor een deel meteen verbruikt. Deze stroom gaat namelijk naar de apparaten in jouw woning die op dat moment stroom nodig hebben, zoals een wasmachine of koelkast. Het deel wat je niet direct zelf verbruikt, wordt de teruglevering genoemd. Deze stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding. Dit kan je in de SlimWonen App aangeven door in je ‘Energiecontract’ jouw terugleververgoeding in te vullen.
Hierin geeft de SlimWonen App een inschatting van de terugleververgoeding op dagelijkse basis. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald.
We hebben een gratis demo-versie van de SlimWonen App klaarstaan voor gemeenten, corporaties en bedrijven.
Om te kijken of jij in aanmerking komt voor deze demo, en om deze goed in te stellen, hebben we wat meer informatie nodig. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen vrijblijvend contact met je op.