In de SlimWonen App zie je hoeveel gas en stroom je verbruikt en wat dit kost.
De SlimWonen App gebruikt de meterstanden van jouw slimme meters om je verbruik te laten zien. Nadat je de SlimWonen App hebt geactiveerd met de code in de brief vragen we iedere dag jouw meterstanden op bij de netbeheerder.
De SlimWonen App maakt de meterstanden overzichtelijk. Zo zie jij per uur, dag, maand en jaar hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt.
De SlimWonen App rekent uit wat jouw verbruik kost. Vul jouw tarieven voor gas en stroom in, zo krijg je het beste inzicht. Vul je geen tarieven in? Dan gebruikt de App standaardtarieven.
De SlimWonen App maakt het makkelijk om energie te besparen met inzicht, tips en klusjes.
Het is makkelijker om te besparen als je inzicht hebt in je verbruik en kosten. Om je te helpen geeft de SlimWonen App je handige uitdagingen en tips.
Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we samen aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los.
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden (bijvoorbeeld door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Vaak ontvang je dan een brief met een persoonlijke code. In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App.
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden. Meestal heb je dan een brief ontvangen met een persoonlijke code (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Heb je de brief niet meer? Geen probleem! Je kunt een nieuwe code aanvragen via dit formulier.
Heb je problemen met activeren of inloggen? Stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Wanneer je in de SlimWonen App een persoonlijke Activatiecode wilt aanvragen kan het gebeuren dat je een melding krijgt. Hieronder staan de meldingen uitgelegd:
Nee, we versturen de Persoonlijke Activatiecode alleen per post.
Met de Persoonlijke Activatiecode koppelen we jouw account aan de slimme meter(s) op jouw adres. Dit zijn persoonlijke gegevens waar we heel voorzichtig mee omgaan. We willen zeker weten dat de Activatiecode alleen aankomt bij de bewoners van het adres (en niet per ongeluk bij iemand anders). Daarom sturen we de Activatiecode alleen per post.
Je wilt de SlimWonen App activeren met je persoonlijke Activatiecode, maar er gaat iets mis. We gaan je helpen. Heb je de volgende stappen doorlopen?
Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd:
Om de SlimWonen App te kunnen gebruiken, heb je een Android of Apple smartphone nodig. Met deze type telefoons kunnen mensen bellen en sms’en, maar ook andere dingen zoals e-mailen, spelletjes spelen en internetten. Smartphones hebben bijna altijd een touchscreen en het zijn telefoons waarmee je apps zoals de SlimWonen App kan downloaden via de App Store of Google Play Store.
Voor Android telefoons geldt dat je Android-versie 6.0 of nieuwer moet hebben om de SlimWonen App te kunnen installeren.
Je vindt de Android-versie van jouw telefoon bij Instellingen -> Info telefoon -> Softwaregegevens. Je kan de Software-versie van jouw smartphone soms nog vernieuwen om de SlimWonen App toch te kunnen downloaden. Ga hiervoor naar Instellingen -> Software-update om te zien welke versie beschikbaar is voor jouw smartphone.
Voor Apple telefoons geldt dat je iOS-versie 13.4 of nieuwer moet hebben om de SlimWonen App te kunnen installeren.
Je vindt de iOS-versie van jouw telefoon bij Instellingen -> Algemeen -> Info. Je kan de Software-versie van jouw smartphone soms nog vernieuwen om de SlimWonen App toch te kunnen downloaden. Ga hiervoor naar Instellingen -> Algemeen -> Software-update om te zien welke versie beschikbaar is voor jouw smartphone.
Om te laten zien hoeveel energie je verbruikt vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. De netbeheerder moet precies weten over welke aansluiting(en) het gaat. Daarom hebben we jouw unieke EAN-codes nodig, die zijn gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Meestal kunnen wij deze codes zelf opzoeken, helaas is dit in jouw geval niet mogelijk. We vragen je daarom om ze door te geven.
Je vindt de code(s) op je energierekening of jaarrekening.
Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers. Gebruik je gas en stroom? Dan heb je twee codes. Let op! De EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter.
Geef jouw code(s) door via slimwonenapp.nl/mijnEAN
Is het gelukt? Dan sturen we jouw persoonlijke Activatiecode per post, hiermee activeer je de SlimWonen App.
Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje met je vraag en adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl.
Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!
Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om uit te rekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.
Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen. Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.
Stroom:
Gas:
Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.
Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.
De EAN-codes zijn unieke codes die gekoppeld zijn aan jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Wanneer jij jouw SlimWonen App account activeert, vragen wij dagelijks aan jouw netbeheerder de meterstanden van jouw slimme meter op. Zo kunnen we jouw verbruik laten zien in de App.
Doordat wij jouw EAN-codes aan de netbeheerder doorgeven, weet de netbeheerder precies om welke aansluiting het gaat. Zo kan jouw netbeheerder jouw meterstanden aan ons doorgeven. Zonder deze EAN-codes is dit niet mogelijk.
Je wilt de SlimWonen App activeren met je persoonlijke Activatiecode, maar er gaat iets mis. We gaan je helpen. Heb je de volgende stappen doorlopen?
Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd:
Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben:
Geldt bovenstaande niet voor jou, maar zie je toch geen verbruik?
Misschien is er storing bij jouw netbeheerder of in je slimme meter. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.
Zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
De SlimWonen App laat jouw verbruik tot gisteren zien.
De App vraagt elke dag jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door.
Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later.
Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.
Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.
Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.
Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening.
In de App zie je bij ‘Verbruik’ wat je aan energie hebt verbruikt en wat jouw verbruik kost (rechtsonder de grafiek bij ‘jij betaalt’). Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Het is belangrijk dat jij jouw tarieven voor stroom en gas invult (en aanpast wanneer ze veranderen), alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw kosten. Let op: in 2023 wordt ook rekening gehouden met het energieplafond.
Wisselen tussen gas, stroom en oplevering
Onder de grafiek staan drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken.
Jouw tarieven aanpassen of controleren
Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.
Hoe werkt het energieplafond?
Er is dit jaar een maximale prijs afgesproken voor energie: €0,40 per kWh (stroom) en €1,45 per m3 (gas). Je betaalt deze lagere prijs voor de eerste 2900 kWh en de eerste 1200 m3 per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je voor dit verbruik de tarieven van je energieleverancier. Het plafond staat onder de grafiek en verschilt per dag en maand.
Wil je meer weten over het energieplafond? Klik dan hier.
Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben:
Geldt bovenstaande niet voor jou, maar zie je toch geen verbruik?
Misschien is er storing bij jouw netbeheerder of in je slimme meter. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.
Zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
De SlimWonen App laat jouw verbruik tot gisteren zien.
De App vraagt elke dag jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door.
Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later.
Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.
Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.
Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.
Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening.
De netbeheerder stuurt ons elke dag jouw meterstanden. Dit zijn de meterstanden van de vorige dag, nooit van dezelfde dag. Wanneer je jouw verbruik in de app ziet, hangt af van jouw netbeheerder. De ene netbeheerder geeft ons de meterstanden elke dag op hetzelfde moment door, terwijl andere netbeheerders dit op verschillende tijden doen. Het kan dat wij jouw meterstanden pas laat op de dag doorkrijgen. Je ziet je verbruik van gisteren dan dus ook pas later op de dag in de app.
Ja! Zijn je tarieven veranderd? Pas dit dan aan in de App in het menu, bij Energiecontract. Dan kan de App met jouw juiste tarieven berekenen wat de kosten zijn. Wij kunnen helaas niet automatisch de tarieven voor je aanpassen.
Helaas, op dit moment ondersteunt de SlimWonen App geen dynamische energiecontracten. Je kunt wel jouw gemiddelde tarieven van gas en stroom invoeren om een algemeen inzicht te krijgen in je energiekosten. En je kunt de App natuurlijk nog gebruiken om inzicht in je verbruik te krijgen en onze bespaartips te lezen!
Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.
Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.
Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.
Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening.
Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.
Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.
Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om uit te rekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.
Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen. Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.
Stroom:
Gas:
Als jouw zonnepanelen aangesloten zijn op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks hoeveel stroom je teruglevert. In de SlimWonen App kun je dit zien bij ‘Verbruik’ (bij stroom en zon).
Gebruik je zonnepanelen maar zijn deze niet aangesloten op jouw slimme meter (bijvoorbeeld omdat ze niet op jouw eigen dak liggen)? Helaas kan de SlimWonen App jouw teruglevering dan niet laten zien.
Een slimme meter kan niet registreren hoeveel stroom je opwekt, de SlimWonen App kan deze gegevens dus niet opvragen en laten zien.
De SlimWonen App laat wel zien hoeveel stroom je teruglevert.
Als jouw zonnepanelen zijn aangesloten op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks hoeveel stroom je teruglevert aan het elektriciteitsnet. In de SlimWonen App kun je dit zien bij Verbruik (bij stroom en zon).
Als je zonnepanelen hebt, wek je stroom op. Een deel van de stroom die je opwekt verbruik je zelf. Deze stroom gaat naar apparaten die op dat moment stroom nodig hebben, zoals je wasmachine of koelkast.
Opgewekte stroom die je niet direct zelf verbruikt lever je terug aan het elektriciteitsnet. Dit noem je teruglevering. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding.
De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier.
Vergeet de hoogte van jouw terugleververgoeding niet in te vullen in de SlimWonen App:
De SlimWonen App geeft per dag een schatting van de terugleververgoeding. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald.
Als je in een jaar meer stroom teruglevert dan je gebruikt, krijg je hiervoor een terugleververgoeding. Dit is een bedrag dat jouw energieleverancier je betaald voor de stroom die je zelf niet gebruikt en teruglevert aan het energienet. Wij geven ook een uurlijkse, maandelijkse en dagelijkse schatting van deze vergoeding, terwijl dit uiteindelijk om een vergoeding op jaarbasis gaat. Dit bedrag vind je bij ”Opbrengst” wanneer je op het zon-icoontje 🔆 in de App klikt . Zo krijg je toch een idee van jouw vergoeding op andere momenten in het jaar.
Jouw leverancier bepaalt zelf de hoogte van deze vergoeding door deze te berekenen met een bepaald tarief, het teruglevertarief. De SlimWonen App stelt een standaard gemiddeld teruglevertarief van 0,07 cent per kWh in wanneer je zelf niks invult. Jouw energieleverancier kan in werkelijkheid een ander teruglevertarief gebruiken.
Het teruglevertarief kan je zelf in de app aanpassen bij ‘’Energiecontract’’. Bekijk jouw energiecontract of neem contact op met jouw leverancier om jouw teruglevertarief te vinden.
In Nederland mag je de stroom die je aan het elektriciteitsnet teruglevert, aftrekken van de stroom die je zelf gebruikt. Dit heet salderen. De SlimWonen App maakt elke dag en maand een schatting van hoeveel geld je krijgt voor de stroom die je teruglevert. Dit bedrag vind je bij ”Opbrengst” wanneer je op het zon-icoontje in de App klikt. Het is een schatting, omdat pas aan het einde van het jaar precies duidelijk is of je meer stroom hebt teruggeleverd dan je hebt gebruikt. In de zomer lever je meer stroom terug dan in de winter. Je energieleverancier berekent dit pas aan het einde van het jaar, maar wij willen je toch alvast een idee geven. Lever je per dag of maand meer stroom terug dan je gebruikt? Dan berekent de app wat je voor die stroom krijgt, op basis van de tarieven die je hebt ingevuld.
Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo weten zij altijd hoeveel energie jullie verbruiken en kunnen jullie samen energie besparen!
Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!
Gebruik dit formulier om je verhuizing aan ons door te geven, of mail je oude én nieuwe adres naar info@slimwonenapp.nl. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. We sluiten je bestaande account, deze is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.
Blijf je bij dezelfde woningcorporatie, gemeente of werkgever die de App heeft aangeboden?
Dan heb je op je nieuwe adres waarschijnlijk weer recht op de SlimWonen App! We sturen een nieuwe Activatiecode per post (naar je nieuwe adres).
Verhuis(de) je naar een andere woningcorporatie, gemeente of werkgever?
Dan kunnen we misschien geen nieuw account voor je maken. We sturen je een mail met meer informatie.
Jammer dat je jouw account wilt verwijderen!
Heb je geen toegang meer tot de SlimWonen App en wil je je account verwijderen? Gebruik dit formulier om je account te verwijderen.
Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.
Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.
Volg deze stappen om een nieuw wachtwoord in te stellen:
Heb je de App tussendoor afgesloten en zie je het scherm waarin we vragen om de bevestigingscode niet (meer)? Herhaal dan bovenstaande stappen.
Heb je nog geen account?
Dan moet je deze eerst activeren met jouw persoonlijke activatiecode. Kijk bij de categorie ‘Starten met de App’ of jouw vraag daartussen zit.
De SlimWonen App gaat netjes met jouw persoonsgegevens om en houdt zich aan de privacywet (AVG). De gegevens van je slimme meter worden gebruikt om jou inzicht te geven in je energieverbruik. Jouw metergegevens worden nooit met anderen gedeeld. Voor meer informatie: Privacy Statement – SlimWonen App.
Ja dat kan! Je kunt per adres maar één SlimWonen App-account aanmaken, maar je kan met dit account de App wel op meerdere apparaten tegelijk gebruiken . Je gebruikt dan elke keer dezelfde inloggegevens (emailadres en wachtwoord). Je hebt de activatiecode uit de brief niet meer nodig als je al een account hebt aangemaakt. Let op! De App is gemaakt voor gebruik op een smartphone en werkt niet op een pc of laptop.
In de SlimWonen App zie je hoeveel gas en stroom je verbruikt en wat dit kost.
De SlimWonen App gebruikt de meterstanden van jouw slimme meters om je verbruik te laten zien. Nadat je de SlimWonen App hebt geactiveerd met de code in de brief vragen we iedere dag jouw meterstanden op bij de netbeheerder.
De SlimWonen App maakt de meterstanden overzichtelijk. Zo zie jij per uur, dag, maand en jaar hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt.
De SlimWonen App rekent uit wat jouw verbruik kost. Vul jouw tarieven voor gas en stroom in, zo krijg je het beste inzicht. Vul je geen tarieven in? Dan gebruikt de App standaardtarieven.
De SlimWonen App maakt het makkelijk om energie te besparen met inzicht, tips en klusjes.
Het is makkelijker om te besparen als je inzicht hebt in je verbruik en kosten. Om je te helpen geeft de SlimWonen App je handige uitdagingen en tips.
Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. De App is dus niet gekoppeld aan een energieleverancier.
Dat vinden we belangrijk, want onze missie is om energie te besparen (dat is goed voor jouw portemonnee en het klimaat).
Omdat we onafhankelijk zijn kunnen we jou het beste advies geven. Ook als je overstapt naar een andere energieleverancier kun je de App blijven gebruiken en houd je inzicht.
We bieden de SlimWonen App aan via woningcorporaties en gemeentes, maar we zijn een zelfstandig bedrijf.
Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we samen aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los.
Wat jammer dat je niet tevreden bent. We horen graag wat er misgaat zodat kunnen blijven verbeteren. Stuur ons een bericht via het contactformulier óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl. We helpen je graag met het vinden van een oplossing!
Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden (bijvoorbeeld door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Vaak ontvang je dan een brief met een persoonlijke code. In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App.
Het verschil tussen de SlimWonen App en apps van energieleveranciers is dat wij jou echt alleen willen helpen met energie besparen. Energieleveranciers zullen hetzelfde zeggen, maar vergeet niet dat zij ook energie verkopen! Wij willen jouw energieverbruik en kosten laag houden, zodat we samenwerken aan een duurzame wereld. Welke energieleverancier je ook hebt, je krijgt van ons inzicht in jouw energieverbruik.
Nog een voordeel: bij een overstap van energieleverancier blijven jouw oude gegevens en verbruiksgeschiedenis bewaard. Zo kan je jouw verbruik met de dag, week, maand of jaar ervoor blijven vergelijken.
Wij geven je duidelijke informatie over jouw energieverbruik en makkelijke tips om te besparen. We zijn een gratis App, zonder reclames of ingewikkeld design. Zo kan iedereen de app gebruiken en direct beginnen met energie besparen op een eenvoudige manier.
Nee, er is geen offline modus beschikbaar. Offline is de App alleen beschikbaar als deze (op de achtergrond) nog geopend is. Je ziet dan dezelfde informatie als toen je de App voor het laatst bekeken hebt (geen nieuwe verbruiksgegevens).
Het is mogelijk om de App te installeren op een tablet, maar let op dat het hier niet altijd goed op werkt. Dit komt omdat de App zich niet gebouwd is voor gebruik op een tablet of Ipad. De App is niet op een pc of laptop te gebruiken.
Voor de SlimWonen App heb je een persoonlijk account nodig die is gekoppeld aan jouw slimme meter. Door de SlimWonen App te activeren koppel je jouw persoonlijke account aan de slimme meter in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt de SlimWonen App dagelijks jouw metergegevens op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, week of maand wat je aan energie hebt verbruikt.
Leuk dat je de App wilt gebruiken en aan de slag wilt gaan met energie besparen! Je kunt alleen een account aanmaken als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Je hebt hiervoor een persoonlijke activatiecode ontvangen per brief. Heb je de brief niet meer? Dan kun je na het downloaden van de App opnieuw je code aanvragen of vul het formulier in op onze website: www.slimwonenapp.nl/aanvragen
Weet je niet zeker of de App je is aangeboden? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt.
Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. Dat betekent dat de App niet is gekoppeld aan één of meerdere energieleveranciers. Daarnaast wordt de SlimWonen App aangeboden door een woningcorporatie of gemeente, maar opereren wij zelfstandig. Op deze manier krijg jij het beste advies dat bij jou past.
Nog een voordeel: bij een overstap van energieleverancier blijven jouw oude gegevens en verbruiksgeschiedenis bewaard. Zo kan je jouw verbruik met de dag, week, maand of jaar ervoor blijven vergelijken.
Leuk dat je onze app wilt gebruiken! We bieden de SlimWonen App alleen aan via een gemeente, woningcorporatie of werkgever en niet op individuele basis. Je kunt de SlimWonen App helaas nog niet gebruiken als je deze nog niet aangeboden hebt gekregen. Wel kan je jouw werkgever, woningcorporatie of gemeente benaderen en vragen of ze de app aan jou willen aanbieden!
Ja dat kan! Per adres krijg je één account maar je kan de App op meerdere telefoons tegelijkertijd downloaden en gebruiken. Als je jouw inloggegevens deelt, kunnen andere gezinsleden of jouw huisgenoten ook gebruik maken van de App. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en de laatste bespaaracties!
Wanneer je een activatiecode wilt aanvragen via de SlimWonen App of onze website kan het voorkomen dat je een melding krijgt. Hieronder de meldingen uitgelegd:
1. Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in. Kom je er niet uit? Stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het is gelukt om te activeren!
Jouw persoonlijke activatiecode uit de brief heb je alleen nodig bij het activeren van je account. Zodra je account is geactiveerd, is deze activatiecode niet meer bruikbaar. Na het activeren van jouw account, kan je met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord inloggen bij het inlogscherm. Hier kom je door in het welkom scherm aan te geven dat je al een account hebt.
2. Spelfoutje? Het ingevoerde adres wordt niet herkend. Kom je er niet uit, stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het ingevoerde adres lijkt niet te bestaan. Kan het zijn dat er een spelfoutje tussen zit of misschien een verkeerde postcode ingevoerd? Kan gebeuren!
Als je zeker weet dat het ingevoerde adres klopt, stuur dan een mailtje naar de SlimWonen App klantenservice via info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan helpen we je graag verder!
3. Oeps! Er gaat iets mis. Jouw gemeente of woningcorporatie lijkt de App niet aan te bieden op jouw adres. Klopt dit niet? Mail naar info@slimwonenapp.nl.
Je kunt alleen een activatiecode aanvragen als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.
Is de App wel door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever aangeboden maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens.
4. Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw of neem contact op met info@slimwonenapp.nl.
Dit kan meerdere redenen hebben; waaronder een slechte internetverbinding. Probeer het later opnieuw of stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Voor jou wel! SlimWonen App verkoopt de App aan woningcorporaties, gemeentes en bedrijven. Ben jij hun huurder, bewoner of werknemer? Dan krijg jij de App vervolgens gratis aangeboden. En het blijft gratis tot het einde van de looptijd. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.
Neem contact op met de klantenservice via het contactformulier bovenaan de pagina óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl.
Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing!
We vinden het belangrijk dat de gebruiker niet betaalt voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten, bedrijven en instanties. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden.
Zolang de SlimWonen App wordt ondersteund door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever, is de SlimWonen App dus gratis te gebruiken.
Wanneer deze periode afloopt wordt jouw account opgezegd.
Het is helaas niet mogelijk om als individu de App aan te kopen.
Wanneer jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt, ontvang je een brief met een persoonlijke activatiecode. Deze code heb je nodig om een SlimWonen App account aan te maken.
Heb je geen brief ontvangen of ben je deze kwijtgeraakt?
De code kun je (opnieuw) aanvragen:
1. Open de App,
2. Geef aan dat je nog geen account hebt door op NEE te tikken,
3. Geef aan dat je nog geen code hebt door op NEE te tikken,
4. Vul je gegevens in en tik op VRAAG CODE AAN.
Heb je de App nog niet op je telefoon gedownload? Ga dan naar www.slimwonenapp.nl/aanvragen om uw code aan te vragen. Of download de App via de Apple App Store of de Android Play Store.
Heb je problemen met inloggen? Check dan de categorie ‘Inloggen’ of daar jouw vraag tussen staat of stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Let op! Wanneer je jouw account al hebt geactiveerd, is de code niet meer geldig.
Aangezien jouw account gekoppeld is aan jouw adres en slimme meter, bevat jouw account persoonlijke gegevens waar we voorzichtig mee omgaan. Wij sturen je de activatiecode dus alleen per post op. Dit geldt meteen als controle of je echt de persoon bent die op dat adres woont. Wel zo veilig!
Eerst even checken: heb je de volgende stappen doorlopen?
Alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder uitleg over wat die melding betekent:
1. Ongeldige activatiecode
Iedere activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘o’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen een beetje op elkaar lijken.
Werkt de code nog steeds niet? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met daarin je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!
Heb je een brief ontvangen waarin wordt gevraagd jouw EAN-codes door te geven?
Om de SlimWonen App voor jouw woning te starten, zijn de EAN-codes (European Article Number) nodig van jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Deze aansluitingen hebben namelijk een unieke code zodat netbeheerders en energieleveranciers precies weten over welke aansluiting het gaat. Deze EAN-codes bestaan uit 18 cijfers. Deze EAN-code vind je op je energierekening, ook wel jaarrekening genoemd.
Let op! Een EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter! Het meternummer is gekoppeld aan jouw toestel, de EAN-code is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting.
De EAN-codes zijn unieke codes die gekoppeld zijn aan jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Wanneer jij jouw SlimWonen-App account activeert, vragen wij dagelijks aan jouw netbeheerder de meterstanden van jouw slimme meter op. Zo kunnen we namelijk jouw verbruik laten zien in de App.
Doordat wij jouw EAN-codes aan de netbeheerder doorgeven, weet de netbeheerder precies om welke aansluiting het gaat. Zo kan jouw netbeheerder jouw meterstanden aan ons doorgeven. Zonder deze EAN-codes is dit dus niet mogelijk.
Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin je oude en nieuwe adresgegevens vermeld.
Helaas zullen we in beide gevallen je huidige account op je oude adres sluiten. Jouw SlimWonen App account is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.
Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin jouw huidige e-mailadres en jouw nieuwe e-mailadres vermeld. Dan passen wij het voor je aan!
Wachtwoord vergeten? Kan gebeuren! Hier de stappen die je kan volgen om een nieuw wachtwoord aan te maken:
Voer deze in bij de App en maak een nieuw wachtwoord aan!
De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard. Goed nieuws!
Let op! De meeste functies en bedragen in de App zijn gebaseerd op de gegevens die jij over jouw energiecontract hebt ingevuld. Op basis van het stroom- en gastarief berekenen wij bijvoorbeeld jouw dagelijks energieverbruik. Het is dus belangrijk dat deze gegevens kloppen. Dit kan je in het menu van de App aanpassen bij ‘Energiecontract’.
In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit vindt in de App.
Bij het activeren van de App moet je een aantal gegevens invullen, waaronder je stroom- en gastarief. Op basis van deze tarieven berekenen we namelijk jouw dagelijks energieverbruik in euro’s en jouw bespaarscore. Deze tarieven kan je vinden op de factuur van je energieleverancier.
Het kan soms nog best ingewikkeld zijn om je tarief terug te vinden op de factuur, aangezien iedere energieleverancier dit op een andere manier in jouw factuur zet. We zullen je een handje helpen:
Stroomtarief:
Vul hier het tarief per kWH in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Het daltarief vul je niet in.
Gastarief:
Vul hier het tarief per m3 in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Tel deze hierbij op. Het daltarief vul je niet in.
Vastrechtkosten stroom/gas:
Vul hier de vastrechtkosten stroom/gas per jaar in. Dit is een vast tarief dat jouw energieleverancier bepaalt. Je betaalt dit altijd, ongeacht je verbruik. Deze vind je op de factuur van je energieleverancier en worden soms ook vaste leveringskosten genoemd. Let op; deze kosten worden niet meegerekend in je verbruiksoverzicht. Wel worden ze gebruikt om jou bespaardoel te bepalen.
In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit kan vinden in de App. Open de categorieën ‘Algemeen’, ‘Gas’ en ‘Stroom’ door er op te klikken.
Jammer dat je jouw account wilt opzeggen. Ga naar Jouw account verwijderen onder Account in het zijmenu van de SlimWonen App. Klik daar op de blauwe knop en volg de stappen. Je account en meetdata worden direct verwijderd. We sturen je een bevestiging per e-mail.
De Rijksoverheid heeft besloten om ieder huishouden gratis de slimme meter aan te bieden. Sinds begin 2015 is deze grootschalige ‘uitrol’ van slimme meters begonnen. Inmiddels hebben 85% van alle huishoudens een slimme meter aangeboden gekregen.
Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is.
In de SlimWonen App zie je bij ‘Verbruik’ onder de diagram drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken. Vervolgens zie je rechtsonder bij ‘Jij betaalt’ hoeveel je (ongeveer) betaalt voor je stroom- of gasverbruik.
In jouw verbruiksoverzicht kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per dag. Dit bedrag wordt berekend door twee dingen:
1. De meterstanden van jouw slimme meter (jouw verbruik in kWh en m3),
2. Het stroom- en gastarief wat je hebt ingevuld in de App.
Bij het activeren van jouw account heb je gegevens ingevuld, waaronder je stroom- en gastarief. Heb je dit niet gedaan? Dan vult de App een standaard tarief in. Dit kan je altijd aanpassen in de App:
In het berekenen van jouw bespaarscore worden wel andere factoren meegerekend, zoals de vastrechtkosten.
Dat willen graag snel voor je oplossen.
Als je je dagelijkse stroom- en gasverbruik niet kunt zien in de App, kan dit een aantal redenen hebben.
Heb je een slimme meter en is jouw account meer dan 5 werkdagen geleden geactiveerd? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Storing
Het kan zijn dat er een storing is bij jouw netbeheerder of in je slimme meter waardoor wij geen meterstanden binnen krijgen. Hierdoor kunnen wij jouw verbruik niet in de App tonen. Vaak lost een storing zich vanzelf op en worden jouw data met terugwerkende kracht getoond. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl als de storing meer dan twee dagen aanhoudt.
Maak je gebruik van zonnepanelen (via jouw energieleverancier of een andere partij), maar zijn deze niet direct aangesloten op jouw slimme meter en liggen deze dus niet op jouw dak? Dan kan je dit helaas niet zien in de App aangezien jouw slimme meter deze teruglevering niet registreert.
De stroom die jouw zonnepanelen opwekt, wordt voor een deel meteen verbruikt. Deze stroom gaat namelijk naar de apparaten in jouw woning die op dat moment stroom nodig hebben, zoals een wasmachine of koelkast. Het deel wat je niet direct zelf verbruikt, wordt de teruglevering genoemd. Deze stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding. Dit kan je in de SlimWonen App aangeven door in je ‘Energiecontract’ jouw terugleververgoeding in te vullen.
Hierin geeft de SlimWonen App een inschatting van de terugleververgoeding op dagelijkse basis. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald.