Veelgestelde vragen

Starten met de App

In de SlimWonen App zie je hoeveel gas en stroom je verbruikt en wat dit kost.

De SlimWonen App gebruikt de meterstanden van jouw slimme meters om je verbruik te laten zien. Nadat je de SlimWonen App hebt geactiveerd met de code in de brief vragen we iedere dag jouw meterstanden op bij de netbeheerder.

De SlimWonen App maakt de meterstanden overzichtelijk. Zo zie jij per uur, dag, maand en jaar hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt.

De SlimWonen App rekent uit wat jouw verbruik kost. Vul jouw tarieven voor gas en stroom in, zo krijg je het beste inzicht. Vul je geen tarieven in? Dan gebruikt de App standaardtarieven.

De SlimWonen App maakt het makkelijk om energie te besparen met inzicht, tips en klusjes.

Het is makkelijker om te besparen als je inzicht hebt in je verbruik en kosten. Om je te helpen geeft de SlimWonen App je handige uitdagingen en tips.

Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we samen aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los. 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden (bijvoorbeeld door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Vaak ontvang je dan een brief met een persoonlijke code. In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App.

  • Ik weet niet zeker of de SlimWonen App aan mij is aangeboden.
    Stuur ons jouw adres via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt. We verkopen de App helaas niet los.

  • De SlimWonen App is nog niet aan mij aangeboden, maar ik wil hem wel gebruiken. Kan dat?
    Leuk dat je de App wilt gebruiken! Maar we verkopen de App helaas niet los. We werken met ons kleine, enthousiaste team hard om de App voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken. We zoeken en maken contact met zoveel mogelijk gemeenten, corporaties en bedrijven. Zodra we ook aan jou, in samenwerking met een opdrachtgever, een activatiecode kunnen sturen hoor je van ons. 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden. Meestal heb je dan een brief ontvangen met een persoonlijke code (bijvoorbeeld via jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Heb je de brief niet meer? Geen probleem! Je kunt een nieuwe code aanvragen via dit formulier.

Heb je problemen met activeren of inloggen? Stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl. 

Wanneer je in de SlimWonen App een persoonlijke Activatiecode wilt aanvragen kan het gebeuren dat je een melding krijgt. Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

  • Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in.
    Goed nieuws: het is al gelukt om te activeren! Als je account is geactiveerd, kun je de Activatiecode niet meer gebruiken. Je kunt nu inloggen in de App. In het gele startscherm vul je Jouw e-mailadres in en het wachtwoord dat je eerder hebt gekozen. Weet je niet meer wat je wachtwoord is? Klik dan op ‘Wachtwoord vergeten’.

  • Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw.
    Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur ons jouw adres via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nlWe helpen je graag verder!

Nee, we versturen de Persoonlijke Activatiecode alleen per post.

Met de Persoonlijke Activatiecode koppelen we jouw account aan de slimme meter(s) op jouw adres. Dit zijn persoonlijke gegevens waar we heel voorzichtig mee omgaan. We willen zeker weten dat de Activatiecode alleen aankomt bij de bewoners van het adres (en niet per ongeluk bij iemand anders). Daarom sturen we de Activatiecode alleen per post

 

Je wilt de SlimWonen App activeren met je persoonlijke Activatiecode, maar er gaat iets mis. We gaan je helpen. Heb je de volgende stappen doorlopen? 

  1. Je hebt de SlimWonen App gedownload en geopend.  
  2. Je ziet een geel startscherm. Klik op ‘Maak hier een account aan 
  3. Je ziet een geel scherm met 7 witte vakjes. Vul hier de persoonlijke Activatiecode in die je per brief hebt ontvangen. 
  4. Vul bij ‘e-mailadres’ jouw e-mailadres in. 
  5. Vul bij ‘wachtwoord’ een wachtwoord in. Je mag dit wachtwoord zelf bedenken (hij moet bestaan uit minimaal 8 tekens, waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer). 
  6. Klik de beide vakjes aan en klik dan op ‘Bevestig’. 

Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

  • Ongeldige activatiecode 
    Iedere persoonlijke Activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en/of hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘O’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen op elkaar lijken. Werkt de code nog steeds niet? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

  • Dit e-mailadres is al in gebruik 
    Jouw e-mailadres is al gekoppeld aan een SlimWonen App account. Dit betekent dat je account al is geactiveerd en je kan inloggen met dit e-mailadres. Je hoeft dan geen Activatiecode in te voeren, maar wel je wachtwoord. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via Wachtwoord vergeten in het inlogscherm.  
    Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

  • Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw. 
    Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

Om te laten zien hoeveel energie je verbruikt vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. De netbeheerder moet precies weten over welke aansluiting(en) het gaat. Daarom hebben we jouw unieke EAN-codes nodig, die zijn gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Meestal kunnen wij deze codes zelf opzoeken, helaas is dit in jouw geval niet mogelijk. We vragen je daarom om ze door te geven. 

Je vindt de code(s) op je energierekening of jaarrekening.
Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers. Gebruik je gas en stroom? Dan heb je twee codes. Let op! De EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter.  

Geef jouw code(s) door via slimwonenapp.nl/mijnEAN 
Is het gelukt? Dan sturen we jouw persoonlijke Activatiecode per post, hiermee activeer je de SlimWonen App. 

Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje met je vraag en adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl. 

Ja, je hebt een slimme meter nodig. De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden. Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App.

Op het moment dat je jouw account activeert vragen we je toestemming om de meterstanden via jouw netbeheerder op te vragen.  

Heb je geen slimme meter? Lees dan hier verder.

Een slimme meter meet het elektriciteits- en gasverbruik in jouw woning. Met de slimme meter worden je meterstanden op afstand uitgelezen door de netbeheerder uit jouw regio. Dit betekent dat je niet meer in de meterkast hoeft te duiken om je meterstanden door te geven; dat doet de slimme meter voor je. De slimme meter vervangt de oude ‘draaischijfmeter’ in je meterkast. 

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen, maar als je de meterstanden nooit meer hoeft door te geven aan jouw energieleverancier heb je hem waarschijnlijk al in huis. 

 

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als jouw slimme meter niet goed werkt neem je contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo weten zij altijd hoeveel energie jullie verbruiken en kunnen jullie samen energie besparen! 

De SlimWonen App instellen

Om te laten zien hoeveel energie je verbruikt vraagt SlimWonen App dagelijks jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. De netbeheerder moet precies weten over welke aansluiting(en) het gaat. Daarom hebben we jouw unieke EAN-codes nodig, die zijn gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Meestal kunnen wij deze codes zelf opzoeken, helaas is dit in jouw geval niet mogelijk. We vragen je daarom om ze door te geven. 

Je vindt de code(s) op je energierekening of jaarrekening.
Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers. Gebruik je gas en stroom? Dan heb je twee codes. Let op! De EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter.  

Geef jouw code(s) door via slimwonenapp.nl/mijnEAN 
Is het gelukt? Dan sturen we jouw persoonlijke Activatiecode per post, hiermee activeer je de SlimWonen App. 

Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje met je vraag en adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl. 

Als jouw slimme meter niet goed werkt neem je contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo weten zij altijd hoeveel energie jullie verbruiken en kunnen jullie samen energie besparen! 

Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!  

Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om uit te rekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.  

Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen. Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.  
 

Stroom:

  • Stroomtarief per kWh: (Ook: Variabele leveringskosten) dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en de btw per kWh. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 
  • Vastrechtkosten Stroom per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

 

Gas:

  • Gastarief per m3: (Ook: Variabele leveringskosten) Dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE). De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee.  
  • Vastrechtkosten Gas per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.

  1. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract.
  2. Klik op Algemeen.
  3. Vul jouw nieuwe energieleverancier in (staat jouw leverancier hier niet bij? Kies dan voor Anders).
  4. Vul de startdatum van jouw nieuwe contract in.
  5. Bij de vraag Ben je ooit overgestapt? Kies je voor ja.
  6. Vul bij Gas en Stroom jouw nieuwe tarieven in (Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt).

Probleemoplossing

Je wilt de SlimWonen App activeren met je persoonlijke Activatiecode, maar er gaat iets mis. We gaan je helpen. Heb je de volgende stappen doorlopen? 

  1. Je hebt de SlimWonen App gedownload en geopend.  
  2. Je ziet een geel startscherm. Klik op ‘Maak hier een account aan 
  3. Je ziet een geel scherm met 7 witte vakjes. Vul hier de persoonlijke Activatiecode in die je per brief hebt ontvangen. 
  4. Vul bij ‘e-mailadres’ jouw e-mailadres in. 
  5. Vul bij ‘wachtwoord’ een wachtwoord in. Je mag dit wachtwoord zelf bedenken (hij moet bestaan uit minimaal 8 tekens, waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer). 
  6. Klik de beide vakjes aan en klik dan op ‘Bevestig’. 

Heb je alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder staan de meldingen uitgelegd: 

  • Ongeldige activatiecode 
    Iedere persoonlijke Activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en/of hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘O’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen op elkaar lijken. Werkt de code nog steeds niet? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

  • Dit e-mailadres is al in gebruik 
    Jouw e-mailadres is al gekoppeld aan een SlimWonen App account. Dit betekent dat je account al is geactiveerd en je kan inloggen met dit e-mailadres. Je hoeft dan geen Activatiecode in te voeren, maar wel je wachtwoord. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via Wachtwoord vergeten in het inlogscherm.  
    Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

  • Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw. 
    Dit kan meerdere redenen hebben. Je krijgt deze melding ook wanneer je een slechte internetverbinding hebt. Probeer het later opnieuw. Kom je er niet uit? Stuur ons jouw adres en de melding die de App geeft via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan helpen we je graag verder!

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als jouw slimme meter niet goed werkt neem je contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is. 

Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben: 

  1. Je bent een nieuwe gebruiker
    Nadat je de SlimWonen App geactiveerd hebt met je persoonlijke Activatiecode kan het maximaal 5 werkdagen duren tot jouw verbruik voor het eerst zichtbaar is in de App.
    Was het verbruik eerder wel zichtbaar of is jouw verbruik na 5 werkdagen nog niet zichtbaar? Lees dan verder.  
  2. Je hebt geen slimme meter
    De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen. Als je nooit meterstanden hoeft door te geven aan jouw energieleverancier, heb je waarschijnlijk al een slimme meter. 
  3. Je bent verhuisd
    Dan krijgen wij de meterstanden van jouw oude adres niet meer binnen. Vul hier je nieuwe en oude adres in om je verhuizing aan ons door te geven. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. 
  4. Er is iets veranderd in jouw energiecontract (je bent bijvoorbeeld overgestapt naar een andere leverancier)
    Net als bij een verhuizing krijgen we van jouw netbeheerder een melding bij een wijziging op het energiecontract. Hierdoor krijgen wij de meterstanden van jouw slimme meter niet meer binnen. Geeft het via dit formulier door dat er iets is veranderd in jouw energiecontract.

 

Geldt bovenstaande niet voor jou, maar zie je toch geen verbruik?
Misschien is er storing bij jouw netbeheerder of in je slimme meter. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.

Zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

De SlimWonen App laat jouw verbruik tot gisteren zien. 

De App vraagt elke dag jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door. 

Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later. 
 
 

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.

Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Je verbruik bekijken in de App

In de App zie je bij ‘Verbruik’ wat je aan energie hebt verbruikt en wat jouw verbruik kost (rechtsonder de grafiek bij ‘jij betaalt’). Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw stroom- en gastarief. Het is belangrijk dat jij jouw tarieven voor stroom en gas invult (en aanpast wanneer ze veranderen), alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw kosten. Let op: in 2023 wordt ook rekening gehouden met het energieplafond. 

Wisselen tussen gas, stroom en oplevering
Onder de grafiek staan drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken. 

Jouw tarieven aanpassen of controleren
Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt. 

Hoe werkt het energieplafond?
Er is dit jaar een maximale prijs afgesproken voor energie: €0,40 per kWh (stroom) en €1,45 per m3 (gas). Je betaalt deze lagere prijs voor de eerste 2900 kWh en de eerste 1200 m3 per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je voor dit verbruik de tarieven van je energieleverancier. Het plafond staat onder de grafiek en verschilt per dag en maand.

Wil je meer weten over het energieplafond? Klik dan hier 

Als je geen verbruik ziet in de App kan dit verschillende redenen hebben: 

  1. Je bent een nieuwe gebruiker
    Nadat je de SlimWonen App geactiveerd hebt met je persoonlijke Activatiecode kan het maximaal 5 werkdagen duren tot jouw verbruik voor het eerst zichtbaar is in de App.
    Was het verbruik eerder wel zichtbaar of is jouw verbruik na 5 werkdagen nog niet zichtbaar? Lees dan verder.  
  2. Je hebt geen slimme meter
    De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden van jouw slimme meter(s). Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App. Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter aangeboden, op dit moment zijn ze bij 87% van de huishoudens geïnstalleerd. Er zijn veel verschillende modellen. Als je nooit meterstanden hoeft door te geven aan jouw energieleverancier, heb je waarschijnlijk al een slimme meter. 
  3. Je bent verhuisd
    Dan krijgen wij de meterstanden van jouw oude adres niet meer binnen. Vul hier je nieuwe en oude adres in om je verhuizing aan ons door te geven. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. 
  4. Er is iets veranderd in jouw energiecontract (je bent bijvoorbeeld overgestapt naar een andere leverancier)
    Net als bij een verhuizing krijgen we van jouw netbeheerder een melding bij een wijziging op het energiecontract. Hierdoor krijgen wij de meterstanden van jouw slimme meter niet meer binnen. Geeft het via dit formulier door dat er iets is veranderd in jouw energiecontract.

 

Geldt bovenstaande niet voor jou, maar zie je toch geen verbruik?
Misschien is er storing bij jouw netbeheerder of in je slimme meter. Vaak lost een storing zich vanzelf op en wordt jouw verbruik met terugwerkende kracht getoond.

Zie je al langer dan 2 dagen geen verbruik? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

De SlimWonen App laat jouw verbruik tot gisteren zien. 

De App vraagt elke dag jouw verbruik op bij jouw netbeheerder. Zodra deze gegevens bij ons binnenkomen werken we direct jouw verbruik in de App bij. Helaas is het niet mogelijk om jouw verbruik ‘live’ op te vragen. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden pas een dag later aan ons door. 

Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van je netbeheerder verschilt. Meestal kun je al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later. 
 
 

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.

Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Er is dit jaar een maximale prijs afgesproken voor energie. Je betaalt deze lagere prijs voor de eerste 2900 kWh en de eerste 1200 m3 per jaar. Verbruik je meer dan dit ‘plafond’? Dan betaal je voor dit verbruik de tarieven van je energieleverancier.  

In de App kun je zien of jouw verbruik boven of onder het plafond blijft. Bij ‘Verbruik’ geeft de stippellijn in de grafiek het energieplafond aan. De stippellijn staat niet elke dag op dezelfde hoogte, want je verbruik is niet elke dag hetzelfde. In de winter verbruik je bijvoorbeeld meer gas dan in de zomer. De overheid heeft daarom per maand en per dag een energieplafond berekend. 

Voor je verbruik onder het plafond betaal je een vast tarief van maximaal €0,40 per kWh en €1,45 per m3. Komt je verbruik boven het plafond? Dan rekenen we met de tarieven die je hebt ingevuld in de instellingen. Het is dus belangrijk dat jij jouw tarieven voor stroom en gas invult (en aanpast wanneer ze veranderen), alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw kosten. Je hoeft zelf niet na te denken over de verschillende tarieven onder en boven het plafond, dat doet de App voor je. 

Meer informatie over het Energieplafond vind je hier

De SlimWonen App laat per dag, per maand en per jaar zien hoeveel stroom en gas je verbruikt, en vergelijkt dit met het Energieplafond voor die periode.

Kwam je verbruik vorige maand boven het Energieplafond? Probeer dan minder te verbruiken, zo blijft je jaarverbruik toch onder het plafond. 

Pas aan het einde van het jaar kun je zien of je in totaal meer of minder hebt verbruikt dan het energieplafond. De bedragen die je ziet bij dag en maand zijn daarom een schatting.

Meer informatie over het Energieplafond vind je hier

Nee, je betaalt altijd het laagste tarief.

Zijn de tarieven die in jouw energiecontract staan lager dan de plafondprijzen*? Dan betaal je je eigen tarieven. In de App zie je wel het Energieplafond, maar er wordt zowel boven als onder het plafond gerekend met jouw eigen tarieven. Blijf besparen, want energie is nog steeds duur. 

* De tarieven onder het energieplafond zijn
€0,40 per kWh voor stroom en €1,45 per m3 voor gas.

Loopt je vaste contract in 2023 af en worden je tarieven hoger? Dan gaat het tweede deel van het energieplafond in na de einddatum van je contract.

Meer informatie over het Energieplafond vind je hier

Energiecontract

Nee, je betaalt altijd het laagste tarief.

Zijn de tarieven die in jouw energiecontract staan lager dan de plafondprijzen*? Dan betaal je je eigen tarieven. In de App zie je wel het Energieplafond, maar er wordt zowel boven als onder het plafond gerekend met jouw eigen tarieven. Blijf besparen, want energie is nog steeds duur. 

* De tarieven onder het energieplafond zijn
€0,40 per kWh voor stroom en €1,45 per m3 voor gas.

Loopt je vaste contract in 2023 af en worden je tarieven hoger? Dan gaat het tweede deel van het energieplafond in na de einddatum van je contract.

Meer informatie over het Energieplafond vind je hier

Bij Verbruik kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt: per uur, per dag, per maand en per jaar. Onder de grafiek zie je ook wat jouw verbruik voor die periode kostte. Om dit bedrag te berekenen vermenigvuldigt de App jouw meterstanden met jouw tarieven.

Om te zorgen dat deze berekening klopt moet je zelf jouw stroom- en gastarieven instellen. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract. Zijn je tarieven veranderd? Pas ze dan aan.  

Heb je hulp nodig bij het vinden van jouw tarieven? klik dan hier.

Naast de kosten voor je verbruik betaal je ook vaste kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Op deze kosten kun je niet besparen, ze staan los van je verbruik. Deze kosten zie je niet in de SlimWonen App, maar wel op je energierekening. 

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.

  1. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract.
  2. Klik op Algemeen.
  3. Vul jouw nieuwe energieleverancier in (staat jouw leverancier hier niet bij? Kies dan voor Anders).
  4. Vul de startdatum van jouw nieuwe contract in.
  5. Bij de vraag Ben je ooit overgestapt? Kies je voor ja.
  6. Vul bij Gas en Stroom jouw nieuwe tarieven in (Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt).

Welke tarieven voor stroom en gas moet ik invoeren in de App?
Bij het activeren van de App vragen we je om een aantal gegevens in te vullen, waaronder jouw tarieven voor stroom en gas. De App gebruikt jouw tarieven om uit te rekenen wat jouw energieverbruik kost. Vul je geen tarieven in? Dan rekent de App met standaardtarieven.  

Je vindt jouw tarieven op de factuur van je energieleverancier, maar niet elke leverancier doet dit op dezelfde manier. We zullen je een handje helpen. Voor de grootste leveranciers hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt.  
 

Stroom:

  • Stroomtarief per kWh: (Ook: Variabele leveringskosten) dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en de btw per kWh. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 
  • Vastrechtkosten Stroom per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

 

Gas:

  • Gastarief per m3: (Ook: Variabele leveringskosten) Dit is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE). De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee.  
  • Vastrechtkosten Gas per jaar: (Ook: Vaste leveringskosten) dit is een vast tarief dat per energieleverancier verschilt. Het bedrag is niet gekoppeld aan je verbruik. De netbeheerkosten vul je hier niet in, die nemen wij automatisch mee. 

Zonnepanelen

Als jouw zonnepanelen aangesloten zijn op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks hoeveel stroom je teruglevert. In de SlimWonen App kun je dit zien bij ‘Verbruik’ (bij stroom en zon). 

Gebruik je zonnepanelen maar zijn deze niet aangesloten op jouw slimme meter (bijvoorbeeld omdat ze niet op jouw eigen dak liggen)? Helaas kan de SlimWonen App jouw teruglevering dan niet laten zien.  

Een slimme meter kan niet registreren hoeveel stroom je opwekt, de SlimWonen App kan deze gegevens dus niet opvragen en laten zien.  

De SlimWonen App laat wel zien hoeveel stroom je teruglevert.
Als jouw zonnepanelen zijn aangesloten op jouw slimme meter dan registreert jouw meter dagelijks hoeveel stroom je teruglevert aan het elektriciteitsnet. In de SlimWonen App kun je dit zien bij Verbruik (bij stroom en zon). 

Als je zonnepanelen hebt, wek je stroom op. Een deel van de stroom die je opwekt verbruik je zelf. Deze stroom gaat naar apparaten die op dat moment stroom nodig hebben, zoals je wasmachine of koelkast.

Opgewekte stroom die je niet direct zelf verbruikt lever je terug aan het elektriciteitsnet. Dit noem je teruglevering. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding.

De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier.

Vergeet de hoogte van jouw terugleververgoeding niet in te vullen in de SlimWonen App:

  1. Ga naar het menu linksboven.
  2. Klik op Energiecontract.

De SlimWonen App geeft per dag een schatting van de terugleververgoeding. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald. 

Jouw account en gegevens

Ja dat kan! Per adres krijg je één persoonlijke Activatiecode en kun je één account maken. Je kunt de inloggegevens van dit account delen met je gezin of huisgenoten. Zo weten zij altijd hoeveel energie jullie verbruiken en kunnen jullie samen energie besparen! 

Stuur met het emailadres waarmee je je account hebt aangemaakt een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Zet in de mail ook jouw nieuwe emailadres. Dan passen wij jouw account voor je aan!  

Gebruik dit formulier om je verhuizing aan ons door te geven, of mail je oude én nieuwe adres naar info@slimwonenapp.nl. We kijken dan of we je op je nieuwe adres ook kunnen aanmelden voor de SlimWonen App. We sluiten je bestaande account, deze is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.  

Blijf je bij dezelfde woningcorporatie, gemeente of werkgever die de App heeft aangeboden?
Dan heb je op je nieuwe adres waarschijnlijk weer recht op de SlimWonen App! We sturen een nieuwe Activatiecode per post (naar je nieuwe adres). 

Verhuis(de) je naar een andere woningcorporatie, gemeente of werkgever?
Dan kunnen we misschien geen nieuw account voor je maken. We sturen je een mail met meer informatie. 

Jammer dat je jouw account wilt verwijderen!

  1. Klik in de App op het menu linksboven en ga naar Account.
  2. Klik op Jouw account verwijderen .
  3. Volg de stappen.
  4. Je ontvangt een bevestiging per e-mail. 

 

Heb je geen toegang meer tot de SlimWonen App en wil je je account verwijderen? Gebruik dit formulier om je account te verwijderen.

 

 

Goed nieuws! De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan je verbruik in de App blijven zien als je van energieleverancier overstapt. Je moet het alleen wel even aan ons doorgeven. Dat kan via dit formulier, of een mailtje naar info@slimwonenapp.nl. Let op! Je hoeft ons niet te laten weten welke leverancier je hebt, alleen per wanneer er iets is veranderd.

Vergeet je tarieven niet aan te passen.
Het is belangrijk dat jij jouw nieuwe tarieven voor stroom en gas in de App invult, alleen dan kan de App een goede berekening maken van jouw nieuwe kosten.

  1. Klik op het menu linksboven en ga naar Energiecontract.
  2. Klik op Algemeen.
  3. Vul jouw nieuwe energieleverancier in (staat jouw leverancier hier niet bij? Kies dan voor Anders).
  4. Vul de startdatum van jouw nieuwe contract in.
  5. Bij de vraag Ben je ooit overgestapt? Kies je voor ja.
  6. Vul bij Gas en Stroom jouw nieuwe tarieven in (Bekijk hier hoe je jouw tarieven opzoekt).

Volg deze stappen om een nieuw wachtwoord in te stellen:

  1. Open de SlimWonen App, je ziet nu een geel inlogscherm.
  2. Klik bij ‘Wachtwoord vergeten?’ op hier.
  3. Vul het e-mailadres van jouw account in en klik op ‘Verder’.
  4. We sturen je nu een e-mail met een Bevestigingscode.
  5. In de App vragen we je om de bevestigingscode uit de mail in te vullen (let op: dit is niet hetzelfde als de Activatiecode).
  6. Kies een nieuw wachtwoord. Je moet het wachtwoord twee keer invullen.

Heb je de App tussendoor afgesloten en zie je het scherm waarin we vragen om de bevestigingscode niet (meer)? Herhaal dan bovenstaande stappen.

Heb je nog geen account?

Dan moet je deze eerst activeren met jouw persoonlijke activatiecode. Kijk bij de categorie ‘Starten met de App’ of jouw vraag daartussen zit.

 

 

Over de SlimWonen App

In de SlimWonen App zie je hoeveel gas en stroom je verbruikt en wat dit kost.

De SlimWonen App gebruikt de meterstanden van jouw slimme meters om je verbruik te laten zien. Nadat je de SlimWonen App hebt geactiveerd met de code in de brief vragen we iedere dag jouw meterstanden op bij de netbeheerder.

De SlimWonen App maakt de meterstanden overzichtelijk. Zo zie jij per uur, dag, maand en jaar hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt.

De SlimWonen App rekent uit wat jouw verbruik kost. Vul jouw tarieven voor gas en stroom in, zo krijg je het beste inzicht. Vul je geen tarieven in? Dan gebruikt de App standaardtarieven.

De SlimWonen App maakt het makkelijk om energie te besparen met inzicht, tips en klusjes.

Het is makkelijker om te besparen als je inzicht hebt in je verbruik en kosten. Om je te helpen geeft de SlimWonen App je handige uitdagingen en tips.

Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. De App is dus niet gekoppeld aan een energieleverancier. 

Dat vinden we belangrijk, want onze missie is om energie te besparen (dat is goed voor jouw portemonnee en het klimaat). 

Omdat we onafhankelijk zijn kunnen we jou het beste advies geven. Ook als je overstapt naar een andere energieleverancier kun je de App blijven gebruiken en houd je inzicht.

We bieden de SlimWonen App aan via woningcorporaties en gemeentes, maar we zijn een zelfstandig bedrijf. 

Voor jou wel! We vinden het belangrijk dat gebruikers niet betalen voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten en bedrijven. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden. Zo werken we samen aan onze missie: Energie besparen én meewerken aan een beter klimaat. We verkopen de App helaas niet los. 

Wat jammer dat je niet tevreden bent. We horen graag wat er misgaat zodat kunnen blijven verbeteren. Stuur ons een bericht via het contactformulier óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl. We helpen je graag met het vinden van een oplossing! 

Leuk dat je de App wilt gebruiken! Dit kan als de App je wordt aangeboden (bijvoorbeeld door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever). Vaak ontvang je dan een brief met een persoonlijke code. In de brief staan instructies hoe je kunt starten met de App.

  • Ik weet niet zeker of de SlimWonen App aan mij is aangeboden.
    Stuur ons jouw adres via het contactformulier óf stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt. We verkopen de App helaas niet los.

  • De SlimWonen App is nog niet aan mij aangeboden, maar ik wil hem wel gebruiken. Kan dat?
    Leuk dat je de App wilt gebruiken! Maar we verkopen de App helaas niet los. We werken met ons kleine, enthousiaste team hard om de App voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken. We zoeken en maken contact met zoveel mogelijk gemeenten, corporaties en bedrijven. Zodra we ook aan jou, in samenwerking met een opdrachtgever, een activatiecode kunnen sturen hoor je van ons. 

Ja, je hebt een slimme meter nodig. De SlimWonen App laat jouw energieverbruik zien op basis van de meterstanden. Zonder slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App.

Op het moment dat je jouw account activeert vragen we je toestemming om de meterstanden via jouw netbeheerder op te vragen.  

Heb je geen slimme meter? Lees dan hier verder.

Algemeen

Voor de SlimWonen App heb je een persoonlijk account nodig die is gekoppeld aan jouw slimme meter. Door de SlimWonen App te activeren koppel je jouw persoonlijke account aan de slimme meter in jouw meterkast. Vanaf dat moment vraagt de SlimWonen App dagelijks jouw metergegevens op bij jouw netbeheerder. En voilà: jij ziet per uur, dag, week of maand wat je aan energie hebt verbruikt.

Leuk dat je de App wilt gebruiken en aan de slag wilt gaan met energie besparen! Je kunt alleen een account aanmaken als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Je hebt hiervoor een persoonlijke activatiecode ontvangen per brief. Heb je de brief niet meer? Dan kun je na het downloaden van de App opnieuw je code aanvragen of vul het formulier in op onze website: www.slimwonenapp.nl/aanvragen

Weet je niet zeker of de App je is aangeboden? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan kijken wij voor je of jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt.

Ja, de SlimWonen App is onafhankelijk. Dat betekent dat de App niet is gekoppeld aan één of meerdere energieleveranciers. Daarnaast wordt de SlimWonen App aangeboden door een woningcorporatie of gemeente, maar opereren wij zelfstandig. Op deze manier krijg jij het beste advies dat bij jou past.

Nog een voordeel: bij een overstap van energieleverancier blijven jouw oude gegevens en verbruiksgeschiedenis bewaard. Zo kan je jouw verbruik met de dag, week, maand of jaar ervoor blijven vergelijken.

Leuk dat je onze app wilt gebruiken! We bieden de SlimWonen App alleen aan via een gemeente, woningcorporatie of werkgever en niet op individuele basis. Je kunt de SlimWonen App helaas nog niet gebruiken als je deze nog niet aangeboden hebt gekregen. Wel kan je jouw werkgever, woningcorporatie of gemeente benaderen en vragen of ze de app aan jou willen aanbieden!

Ja dat kan! Per adres krijg je één account maar je kan de App op meerdere telefoons tegelijkertijd downloaden en gebruiken. Als je jouw inloggegevens deelt, kunnen andere gezinsleden of jouw huisgenoten ook gebruik maken van de App. Zo is iedereen altijd op de hoogte van jullie energieverbruik en de laatste bespaaracties!

Wanneer je een activatiecode wilt aanvragen via de SlimWonen App of onze website kan het voorkomen dat je een melding krijgt. Hieronder de meldingen uitgelegd:

1. Je hebt je account al geactiveerd. Ga naar het loginscherm en vul je gegevens in. Kom je er niet uit? Stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl. 
Het is gelukt om te activeren!
Jouw persoonlijke activatiecode uit de brief heb je alleen nodig bij het activeren van je account. Zodra je account is geactiveerd, is deze activatiecode niet meer bruikbaar. Na het activeren van jouw account, kan je met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord inloggen bij het inlogscherm. Hier kom je door in het welkom scherm aan te geven dat je al een account hebt.

2. Spelfoutje? Het ingevoerde adres wordt niet herkend. Kom je er niet uit, stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl.
Het ingevoerde adres lijkt niet te bestaan. Kan het zijn dat er een spelfoutje tussen zit of misschien een verkeerde postcode ingevoerd? Kan gebeuren!
Als je zeker weet dat het ingevoerde adres klopt, stuur dan een mailtje naar de SlimWonen App klantenservice via info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens. Dan helpen we je graag verder!

3. Oeps! Er gaat iets mis. Jouw gemeente of woningcorporatie lijkt de App niet aan te bieden op jouw adres. Klopt dit niet? Mail naar info@slimwonenapp.nl.
Je kunt alleen een activatiecode aanvragen als de SlimWonen App je wordt aangeboden door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.

Is de App wel door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever aangeboden maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens.

4. Helaas. Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw of neem contact op met info@slimwonenapp.nl.
Dit kan meerdere redenen hebben; waaronder een slechte internetverbinding. Probeer het later opnieuw of stuur een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!

Voor jou wel! SlimWonen App verkoopt de App aan woningcorporaties, gemeentes en bedrijven. Ben jij hun huurder, bewoner of werknemer? Dan krijg jij de App vervolgens gratis aangeboden. En het blijft gratis tot het einde van de looptijd. Het is helaas niet mogelijk om de App als individu aan te kopen.

Neem contact op met de klantenservice via het contactformulier bovenaan de pagina óf stuur een mail met je klacht naar info@slimwonenapp.nl.
Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing!

We vinden het belangrijk dat de gebruiker niet betaalt voor de App. Dus benaderen we woningcorporaties, gemeenten, bedrijven en instanties. Zij betalen voor de SlimWonen App, zodat zij deze aan hun huurders, bewoners en medewerkers kunnen aanbieden.

Zolang de SlimWonen App wordt ondersteund door jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever, is de SlimWonen App dus gratis te gebruiken.
Wanneer deze periode afloopt wordt jouw account opgezegd.
Het is helaas niet mogelijk om als individu de App aan te kopen.

Activeren van je account

Wanneer jouw gemeente, woningcorporatie of werkgever de SlimWonen App aanbiedt, ontvang je een brief met een persoonlijke activatiecode. Deze code heb je nodig om een SlimWonen App account aan te maken.

Heb je geen brief ontvangen of ben je deze kwijtgeraakt?
De code kun je (opnieuw) aanvragen:
1. Open de App,
2. Geef aan dat je nog geen account hebt door op NEE te tikken,
3. Geef aan dat je nog geen code hebt door op NEE te tikken,
4. Vul je gegevens in en tik op VRAAG CODE AAN.

Heb je de App nog niet op je telefoon gedownload? Ga dan naar www.slimwonenapp.nl/aanvragen om uw code aan te vragen. Of download de App via de Apple App Store of de Android Play Store.

Heb je problemen met inloggen? Check dan de categorie ‘Inloggen’ of daar jouw vraag tussen staat of stuur een mail naar onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl.
Let op! Wanneer je jouw account al hebt geactiveerd, is de code niet meer geldig.

Aangezien jouw account gekoppeld is aan jouw adres en slimme meter, bevat jouw account persoonlijke gegevens waar we voorzichtig mee omgaan. Wij sturen je de activatiecode dus alleen per post op. Dit geldt meteen als controle of je echt de persoon bent die op dat adres woont. Wel zo veilig!

Eerst even checken: heb je de volgende stappen doorlopen?


    1. Download en open de SlimWonen App.
    2. Heb je al een account? -> vul “nee” in, tenzij je al een account hebt.
    3. Heb je al een activatiecode? -> vul “ja” in, tenzij je de activatiecode niet meer hebt.
    4. Vul bij activatiecode de activatiecode in uit jouw brief (in de oranje balk).
    5. Vul bij e-mailadres jouw e-mailadres in.
    6. Vul tweemaal een identiek wachtwoord in bij wachtwoord.
    7. Klik de beide vakjes aan en klik onderaan op ‘bevestig’.

Alle stappen doorlopen en krijg je nog steeds een melding? Hieronder uitleg over wat die melding betekent:

1. Ongeldige activatiecode
Iedere activatiecode is uniek en bestaat uit een combinatie van cijfers en hoofdletters. Het is belangrijk om precies de code uit de brief over te nemen. Kijk dus goed of de hoofdletter ‘i’ niet het cijfer 1 is of de hoofdletter ‘o’ toch het cijfer 0 is. Die kunnen een beetje op elkaar lijken.
Werkt de code nog steeds niet? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl met daarin je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!

  1. Geeft de App aan dat jouw e-mailadres al in gebruik is?
    In dit geval is jouw e-mailadres al gekoppeld aan een SlimWonen App account. Dit betekent dat je account al is geactiveerd en je kan inloggen met dit e-mailadres. Je hoeft dan geen activatiecode in te voeren, maar wel je wachtwoord. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via de link in het inlogscherm.

Heb jij jouw e-mailadres niet gebruikt bij het activeren van je account? Stuur dan een mail naar info@slimwonenapp.nl en vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!

  1. Geeft de App aan dat er iets mis gaat?
    Dit kan meerdere redenen hebben, zoals een slechte internetverbinding. Je kan het later nogmaals proberen of stuur een mail naar info@slimwonenapp.nlen vermeld je adresgegevens en de melding die de App geeft. Dan helpen we je graag verder!

Heb je een brief ontvangen waarin wordt gevraagd jouw EAN-codes door te geven?
Om de SlimWonen App voor jouw woning te starten, zijn de EAN-codes (European Article Number) nodig van jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Deze aansluitingen hebben namelijk een unieke code zodat netbeheerders en energieleveranciers precies weten over welke aansluiting het gaat. Deze EAN-codes bestaan uit 18 cijfers. Deze EAN-code vind je op je energierekening, ook wel jaarrekening genoemd.

Let op! Een EAN-code is iets anders dan het nummer op jouw slimme meter! Het meternummer is gekoppeld aan jouw toestel, de EAN-code is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting.

De EAN-codes zijn unieke codes die gekoppeld zijn aan jouw gas- en elektriciteitsaansluiting. Wanneer jij jouw SlimWonen-App account activeert, vragen wij dagelijks aan jouw netbeheerder de meterstanden van jouw slimme meter op. Zo kunnen we namelijk jouw verbruik laten zien in de App.
Doordat wij jouw EAN-codes aan de netbeheerder doorgeven, weet de netbeheerder precies om welke aansluiting het gaat. Zo kan jouw netbeheerder jouw meterstanden aan ons doorgeven. Zonder deze EAN-codes is dit dus niet mogelijk.

Jouw gegevens

Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin je oude en nieuwe adresgegevens vermeld.

  • Blijf je bij dezelfde woningcorporatie, gemeente of werkgever die de App heeft aangeboden? Dan heb je op je nieuwe adres waarschijnlijk weer recht op een nieuw account!
  • Ben je verhuisd naar een andere woningcorporatie, gemeente of werkgever? Dan kan je de App mogelijk niet meenemen. Wij zoeken dit graag voor je uit; stuur een mailtje naar onze klantenservice info@slimwonenapp.nl met jouw adresgegevens.

Helaas zullen we in beide gevallen je huidige account op je oude adres sluiten. Jouw SlimWonen App account is namelijk gekoppeld aan de slimme meter van jouw oude adres.

Stuur een mailtje naar info@slimwonenapp.nl met daarin jouw huidige e-mailadres en jouw nieuwe e-mailadres vermeld. Dan passen wij het voor je aan!

De SlimWonen App gaat zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om en voldoet aan de privacywetgeving (de AVG). De slimme metergegevens die SlimWonen App opvraagt van jouw aansluiting worden gebruikt om jou inzicht te geven in je energieverbruik via de App. De metergegevens van jouw aansluiting worden door SlimWonen App nooit gedeeld met derden. SlimWonen App kijkt wel op geanonimiseerde basis of het energieverbruik onder haar gebruikers toe- of afneemt om de effecten van onze inzet te bepalen en verbeteren. Welke functies maakt men veel gebruik van in de App? Waar hebben gebruikers juist geen behoefte aan? Zo kan SlimWonen App haar product en dienst verbeteren. Dergelijke analyses worden soms gedeeld met derden, maar alleen om trends (grote lijnen) zichtbaar te maken en nooit op individueel niveau (het is dus anoniem) of te herleiden is naar een specifiek adres. Bekijk voor meer informatie ons privacy statement.

Wachtwoord vergeten? Kan gebeuren! Hier de stappen die je kan volgen om een nieuw wachtwoord aan te maken:

  1. Open de App;
  2. Geef aan dat je al een account hebt door op ‘JA’ te klikken;
    (Heb je nog geen account? Dan moet je deze eerst activeren met de persoonlijke activatiecode uit de brief. Kijk bij de categorie ‘Activeren’ of jouw vraag daartussen zit)
  3. Vervolgens kom je op het Login-scherm terecht. Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’;
  4. Vul jouw e-mailadres in en druk op ‘Bevestig’;
  5. Open jouw mail en kopieer de bevestigingscode;

Voer deze in bij de App en maak een nieuw wachtwoord aan!

De SlimWonen App is onafhankelijk en niet gekoppeld aan jouw energieleverancier. Je kan dus nog steeds je verbruik in de App zien als je van energieleverancier overstapt. Ook blijven je verbruiksgegevens gewoon bewaard. Goed nieuws!

Let op! De meeste functies en bedragen in de App zijn gebaseerd op de gegevens die jij over jouw energiecontract hebt ingevuld. Op basis van het stroom- en gastarief berekenen wij bijvoorbeeld jouw dagelijks energieverbruik. Het is dus belangrijk dat deze gegevens kloppen. Dit kan je in het menu van de App aanpassen bij ‘Energiecontract’.
In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit vindt in de App.

Bij het activeren van de App moet je een aantal gegevens invullen, waaronder je stroom- en gastarief. Op basis van deze tarieven berekenen we namelijk jouw dagelijks energieverbruik in euro’s en jouw bespaarscore. Deze tarieven kan je vinden op de factuur van je energieleverancier.

Het kan soms nog best ingewikkeld zijn om je tarief terug te vinden op de factuur, aangezien iedere energieleverancier dit op een andere manier in jouw factuur zet. We zullen je een handje helpen:

Stroomtarief:
Vul hier het tarief per kWH in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Het daltarief vul je niet in.

Gastarief:
Vul hier het tarief per m3 in. Dit tarief wordt op de factuur soms (variabele) leveringskosten genoemd. Het tarief is een optelsom van de marktprijs, de energiebelasting, opslag duurzame energie en de BTW per kWh. Tel deze hierbij op. Het daltarief vul je niet in.

Vastrechtkosten stroom/gas:
Vul hier de vastrechtkosten stroom/gas per jaar in. Dit is een vast tarief dat jouw energieleverancier bepaalt. Je betaalt dit altijd, ongeacht je verbruik. Deze vind je op de factuur van je energieleverancier en worden soms ook vaste leveringskosten genoemd. Let op; deze kosten worden niet meegerekend in je verbruiksoverzicht. Wel worden ze gebruikt om jou bespaardoel te bepalen.

In de onderstaande afbeeldingen kan je zien waar je dit kan vinden in de App. Open de categorieën ‘Algemeen’, ‘Gas’ en ‘Stroom’ door er op te klikken.

Jammer dat je jouw account wilt opzeggen. Ga naar Jouw account verwijderen onder Account in het zijmenu van de SlimWonen App. Klik daar op de blauwe knop en volg de stappen. Je account en meetdata worden direct verwijderd. We sturen je een bevestiging per e-mail.

Jouw slimme meter

Een slimme meter meet het elektriciteits- en gasverbruik in jouw woning. Met de slimme meter worden je meterstanden op afstand uitgelezen door de netbeheerder uit jouw regio. Dit betekent dat je niet meer in de meterkast hoeft te duiken om je meterstanden door te geven; dat doet de slimme meter voor je. De slimme meter vervangt de oude ‘draaischijfmeter’ in je meterkast.
Ja, je hebt de slimme meter nodig voor het gebruik van de SlimWonen App. De App vraagt namelijk jouw meterstanden op bij jouw netbeheerder. Dankzij de slimme meter zie jij elke dag wat je de dag ervoor hebt verbruikt aan energie. Uiteraard vragen we hiervoor eerst jouw toestemming wanneer je jouw account activeert.

De Rijksoverheid heeft besloten om ieder huishouden gratis de slimme meter aan te bieden. Sinds begin 2015 is deze grootschalige ‘uitrol’ van slimme meters begonnen. Inmiddels hebben 85% van alle huishoudens een slimme meter aangeboden gekregen.

Heb je (nog) geen slimme meter maar wil je er wel een? Check dan bij jouw netbeheerder wat de mogelijkheden zijn. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is.

Als jouw slimme meter niet goed werk, neem dan contact op met jouw netbeheerder. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Via deze link zie je wie jouw netbeheerder is.

Jouw verbruik

Na activatie van de SlimWonen App duurt het nog 5 werkdagen voordat jouw verbruik zichtbaar is in de app. Was het verbruik eerder wel zichtbaar of is jouw verbruik na 5 werkdagen nog niet zichtbaar? Neem dan contact op met ons via het contactformulier óf stuur ons een e-mail met jouw adresgegevens naar info@slimwonenapp.nl. Het kan zijn dat er een storing is.
De bespaarscore vertelt je hoeveel je hebt bespaard op je energierekening. De App kijkt hiervoor naar de tips en klusjes die je hebt gedaan. Je bespaarscore is gekoppeld aan je bespaardoel. Dit bespaardoel berekent de app voor je op basis van wat wij denken dat jij maximaal kan besparen. Dit berekenen we met een formule die rekening houdt met jouw situatie. De uitdaging is aan jou; ga jij ervoor om zo veel mogelijk te besparen?
Het klopt dat je het verbruik ziet van gisteren. Dit komt omdat wij (helaas) niet ‘live’ jouw slimme metergegevens kunnen opvragen. Jouw netbeheerder geeft namelijk de meterstanden een dag later door aan derde partijen, zoals de SlimWonen App. Afhankelijk van het tijdstip dat deze gegevens bij ons binnenkomen, werken wij direct jouw verbruik in de App bij. Het tijdstip waarop de SlimWonen App jouw meterstanden doorkrijgt van de netbeheerder verschilt per keer. Soms kun je dus al in de ochtend je verbruik van gisteren zien, soms is dat wat later in de middag.
Jouw verbruik in de App In jouw verbruiksoverzicht op het beginscherm kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per dag. Dit bedrag wordt berekend door het vermenigvuldigen van twee gegevens: 1. De meterstanden van jouw slimme meter (jouw stroomverbruik in kWh en gasverbruik m3), 2. Het stroom- en gastarief wat je hebt ingevuld in de App bij de gegevens over jouw energiecontract. Jouw energierekening Jouw energierekening bestaat deels uit jouw verbruik, maar bestaat ook uit andere kosten. Naast je energieverbruik, betaal je ook voor kosten zoals ‘vaste leveringskosten’ of ‘vastrechtkosten’. Dit zijn vaste kosten waarbij het bedrag niet afhangt van je energieverbruik. Het verschil In het verbruiksoverzicht in de App laten we zien hoeveel energie je hebt verbruikt (per uur, dag, week, maand en jaar). Hierbij rekenen we de vaste kosten niet mee, aangezien deze los staan van jouw verbruik. Hier kan je niet op besparen. Meer uitleg over de indeling van jouw energierekening kan je vinden op de website van de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energierekening

In de SlimWonen App zie je bij ‘Verbruik’ onder de diagram drie icoontjes: een vlammetje (gas), een stekker (stroom) en een zonnetje (teruglevering van zonnepanelen). Je kunt één van de icoontjes ‘aanzetten’ door erop te klikken. Vervolgens zie je rechtsonder bij ‘Jij betaalt’ hoeveel je (ongeveer) betaalt voor je stroom- of gasverbruik. 

In jouw verbruiksoverzicht kan je zien hoeveel gas en stroom jij hebt verbruikt per dag. Dit bedrag wordt berekend door twee dingen:
1. De meterstanden van jouw slimme meter (jouw verbruik in kWh en m3),
2. Het stroom- en gastarief wat je hebt ingevuld in de App.

Bij het activeren van jouw account heb je gegevens ingevuld, waaronder je stroom- en gastarief. Heb je dit niet gedaan? Dan vult de App een standaard tarief in. Dit kan je altijd aanpassen in de App:

In het berekenen van jouw bespaarscore worden wel andere factoren meegerekend, zoals de vastrechtkosten.

Dat willen graag snel voor je oplossen.
Als je je dagelijkse stroom- en gasverbruik niet kunt zien in de App, kan dit een aantal redenen hebben.

  1. Ik heb nog nooit mijn verbruik gezien in de App:
  • Heb je een slimme meter?
    We berekenen jouw energieverbruik op basis van de meterstanden van jouw slimme meter. Zonder een slimme meter kan je helaas geen verbruik zien in de App.
  • Na het activeren van je account, is je verbruik is zichtbaar vanaf 3 tot 5 werkdagen.

Heb je een slimme meter en is jouw account meer dan 5 werkdagen geleden geactiveerd? Neem dan contact op met de klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

  1. Ik zag eerst wel verbruik in de App, maar nu niet meer:
  • Ben je verhuisd?
    Dan schakelt jouw netbeheerder een melding in waardoor wij de meterstanden van de slimme meter op jouw oude adres niet meer binnen krijgen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl en vermeld je nieuwe en oude adres om je verhuizing aan ons door te geven. Wellicht heb je ook op je nieuwe adres toegang tot de App.
  • Is er iets veranderd in jouw energiecontract? (of ben je bijvoorbeeld overgestapt van leverancier?)
    Net als bij een verhuizing schakelt jouw netbeheerder een melding in bij een wijziging van de naam op het energiecontract. Hierdoor krijgen wij de meterstanden van jouw slimme meter niet meer binnen. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl.

Storing
Het kan zijn dat er een storing is bij jouw netbeheerder of in je slimme meter waardoor wij geen meterstanden binnen krijgen. Hierdoor kunnen wij jouw verbruik niet in de App tonen. Vaak lost een storing zich vanzelf op en worden jouw data met terugwerkende kracht getoond. Neem contact op met onze klantenservice via info@slimwonenapp.nl als de storing meer dan twee dagen aanhoudt.

Maak je gebruik van zonnepanelen (via jouw energieleverancier of een andere partij), maar zijn deze niet direct aangesloten op jouw slimme meter en liggen deze dus niet op jouw dak? Dan kan je dit helaas niet zien in de App aangezien jouw slimme meter deze teruglevering niet registreert.

De stroom die jouw zonnepanelen opwekt, wordt voor een deel meteen verbruikt. Deze stroom gaat namelijk naar de apparaten in jouw woning die op dat moment stroom nodig hebben, zoals een wasmachine of koelkast. Het deel wat je niet direct zelf verbruikt, wordt de teruglevering genoemd. Deze stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Jouw energieleverancier geeft jou hiervoor een terugleververgoeding. Dit kan je in de SlimWonen App aangeven door in je ‘Energiecontract’ jouw terugleververgoeding in te vullen.

Hierin geeft de SlimWonen App een inschatting van de terugleververgoeding op dagelijkse basis. Het exacte bedrag wordt aan het eind van het jaar door jouw energieleverancier bepaald.